U cultu di u spiritu guardianu di l'abitazione era unu di i più stabili è diffusa. Hè ricivutu u so sviluppu in u sistema religiosu è mitologicu Altai. In principiu, unu di i rolli principali di u prutettore di u focu, l'abitazione è i so abitanti era realizatu da u spiritu di u focu, più spessu rapprisintatu in una forma femminile. In a tradizione turca, u focu ùn era micca solu un attributu di una divinità - era ancu dotatu di caratteristiche antropomorfe [Perspettiva tradiziunale, 1988, p. 137]. Questu hè chjaramente vistu da l'appellu à u focu:
Mamma di u focu à trenta teste,
Cù l'arechje di canne piegate,
Vergine-mamma a quaranta capi,
Scendendo da sette pendii,
Swinging in sette vibratori,
inchinendu (scuzzulà) u capu di l'abitanti.
Scendendu nantu à sette discende,
Abbassate u capu, capu glurificatu !
Maestru di trè focu.
Corne di salice intrecciate -
blu ardente -
rè discesu.
Vestitu di seta verde
Allegra, fiamma verde.
Vestitu di seta rossa
Allegra, fiamma rossa.
Esse sbattutu da un babbu
Essa una mamma in focu
Mamma di u focu à trenta capi !
Cù l'arechje di canne curve,
Crea fiori bianchi
Brodu biancu versatu,
Creatore di fiori blu
caccià u brodu blu,
Mamma di u focu à trenta capi !
Scendendo da sette pendii,
Illuminendu e sette chiarità,
Mamma di u focu à trenta capi !
Ghjucà u focu in u focu (fossa),
Foyer pulito, sapendu tuttu, rispettatu !
Tuttu u congelatu si scioglie,
tutta a cucina cruda,
Foyer pulito, sapendu tuttu, rispettatu !
Tuttu u congelatu si scioglie,
tutta a cucina cruda,
Foyer pulito, sapendu tuttu, rispettatu !
[Dyrenkova N.P., 1927, p. 72].
Una altra categuria di guardiani di a casa è di a famiglia include spiriti tribali è di famiglia. Diversi tipi d'imaghjini sculturi di u tipu antropomorfu è zoomorficu, è ancu l'anicònici (vale à dì, senza una maghjina specifica), anu agitu cum'è a so personificazione. L'Altaiani chjamanu sti dii turguzu o tes [Dyakonova V.P., 2001, pp. 180-181].
Trà i Turchi di u Sud di Siberia, cumpresi l'Altaiani, Ezhik Tenerezi (Ezhiktyn-eezi) - u spiritu-maestru di e porte o Pozogo - u spiritu-maestru di u sogliu hà avutu un grande rispettu. Per l'Altaiani, u sogliu di a casa era unu di l'elementi più impurtanti di a struttura interna di l'abitazione. In a cuscenza tradiziunale, u limitu era pensatu cum'è u cunfini trà i spazii sviluppati è micca sviluppati. È ùn hè micca surprisante chì u sogliu era un locu induve u "proprietariu di a casa" puderia campà. Sicondu e credenze populari, si crede chì quandu u sogliu in a casa hè pulita, i spiriti maligni ùn ponu micca entra in a casa, ma s'ellu hè bruttu, entre senza impedimentu. Per quessa, l'Altaiani pruvò di mantene l'abitazione sana è soprattuttu a soglia pulita. Era strettamente pruibitu di pisà, è ancu di più di pusà nantu à a soglia, postu chì u "pruprietariu" di a casa puderia esse offesu. In vista di queste credenze, l'Altaiani, cum'è tutti i Turchi di a Siberia Meridionale, ùn anu mai avanzatu, ùn salutanu micca è ùn passanu nunda sopra u limitu. In onore di stu spiritu, un rituali di sacrifiziu era regularmente realizatu. Un ricercatore ben cunnisciutu di u sciamanisimu Altai A.V. Anokhin hà scrittu in questa occasione: "Ezhik Tenerezi rializeghja u ritu di shamanship rituali da ogni famiglia circa un annu dopu à u so matrimoniu, è più tardi in casu di malatia di unu di i membri di a famiglia. Ezhik Tenerezi sacrificò:
1. trè tuyas - u skate "abyrtka" (produttu di latti - BV) (unu di elli hè chjucu, è dui sò grossi);
2. tolu - camicie è caftani di donna è d'omi, sette in numeru.
U rituali hè realizatu da un kam (shaman - B.V.) o un kamka in una capanna" [archive TOKM, fund of A.V. Anokhin, op. 8, d. 9, l. 2].
In u risultatu di l'interazzione etno-culturale cù l'ethnos russi, u caratteru mitologicu Tordo (U-Eezi, Suzetka) o brownie organicamente intrutu in u corpus mytho-ritual di l'Altaiani. Comu hè cunnisciutu, i trama mitologichi, chì passanu da un populu à l'altru, sò sottumessi à cambiamenti micca solu in cunfurmità cù a situazione specifica di a vita naziunale è e circustanze socio-storiche specifiche, ma ancu in a peculiarità di u pensamentu peculiare di l'ambiente di u populu particulari. L'Altaiani dotavanu Tordo cù funzioni protettive. È oghje, trà l'Altaiani, si pò sente l'espressione seguente: "Kizhinin tordozi atkhan" - "Tordo di un omu restava" [FMA, Elbacheva M.I.]. A ghjente osserva sempre strettamente l'usu di adurà u spiritu di u focu è u "pruprietariu" di a casa quandu custruisce una nova abitazione. A venerazione di i spiriti hè fatta in diverse manere: brusgiate un pezzu di manciari, mette un piattu, o sprinkling vinu è sparghje pezzi di manciari in i cantoni. "Allenu Tordo in i cantoni, dicendu: "Chakhshy azhyn! Chakhshy kur!". "Manghja bè! Curate bè" [FMA, Tazrochev S.S.]. Quandu si move in una altra casa, era necessariu "piglià" u brownie cun voi. "Quandu si move da una casa à l'altra, in un altru paese, chjamate sempre Tordu cun voi. Per fà questu, anu pigliatu una presa, un bastone - un poker, una pala è "chjamatu" u brownie" [PMA, Avosheva V.F.]. In certi casi, per "transportà" u brownie, l'Altaiani si vultò à u shaman. Hà fattu rituali, trattatu Tordo cù talkan (un platu di farina d'orzu) cù tè, è urdinò à u spiritu per piglià bè cura di a casa [FMA, Papikin M.I.].
L'idee nantu à l'apparizione di u spiritu di a casa trà l'Altaiani sò vagi, di solitu era invisibili, ma puderia cumparisce in una forma antropomorfa - l'omi cù una barba o donne, in regula, i dui sò brevi. In rapprisintazzioni tradiziunali di spiriti, ci pudia esse dui, è campanu cum'è sposi. I nostri informatori anu dettu: "Tordos sò i spiriti chì campanu in casa. Sò chjuchi, cum'è pupi. In qualchì modu, dormu è vecu un paisanu barbutu. M'hà dettu: "Perchè ùn mi manghjate micca?!". Mi svegliu è li detti una tazza di manghjà. Ùn hè più apparsu. Guardà bè a casa "[FMA, Mokosheva A.A.].
L'attitudine di u "pruprietariu" di a casa versu a ghjente era ambigua, "hà fattu bè è male" [FMA Tudashev A.I.]. Da una banda, stu spiritu assicura u benessimu di a casa è di i so abitanti. Per d 'altra banda, ùn li piace micca invitati micca invitati, pò esse offesu, capricciusu. A mala dispusizione di stu spiritu versu a ghjente hè di solitu spressione in u fattu chì a notte provoca discomfort à certi persone: "Quandu qualchissia dorme, Tordo pò tirallu da a gamba o da una altra parte di u corpu. Allora, una volta, hà tiratu una donna anziana, è ella gridava tantu è cuminciò à rimpruverà Tordo chì ùn a toccu più "[FMA, Pustogachev A.A.]. Scunnisciutu è pocu simpaticu per ellu, u spiritu "pressa" di notte durante u sonnu è cusì incubi. Dopu à u svegliu, queste persone sentenu una pesantezza in u pettu. A mischief of the brownie pò ancu esse manifestata in u fattu chì ellu pò tirà un lettu o cuscinu da una persona chì dorme, treccia i capelli di e donne in numerosi pigtails. "In generale, Tordo li piace à ghjucà i scherzi, intrecciarà i capelli di e donne, è poi ùn ponu micca è ponu annullà" [FMA, Avosheva V.F.]. À u listessu tempu, tali pigtails sò stati trattati cun reverenza. Sicondu e credenze Altai, i trecce di tessitura significa un signu di patronu è simpatia da Tordo. E donne chì anu trecciate pigtails sò sempre furtunatu. Taglià tali pigtails hè strettamente pruibitu. L'Altaiani crèdenu chì i pigtails intrecciati in manu di u brownie si rilassanu dopu à un certu tempu (sicondu l'informatori, di solitu dopu à Natale). Ùn hè cunsigliatu per e donne per annullà i so capelli. Hè cresce chì in questu casu, u termini di a so vita serà scurciatu o disgrazia falà nantu à ella. Avemu registratu casi quandu e donne caminavanu cun tali pigtails per parechji anni.
Sicondu a nozioni Altai, u "pruprietariu" di a casa hè distinatu da a so diligenza è l'amore per a pulizia. Era assai impurtante di mantene a casa pulita. Era pruibitu di lascià i piatti senza lavare per a notte. In u casu, quandu anu lasciatu ancu i piatti sporchi, a volte intesu u brownie "camminendu di notte, sbattulendu tazzi, lavà i piatti" [FMA, Avosheva V.F.]. In questu casu, u brownie puderia arraggiate cù i patroni di a casa è fà qualchì tipu di prublemi.
Tordo era percepitu cum'è a patrona di l'animali domestici, in particulare i cavalli. In parechji manere, u benessiri di e persone dipende da u so bonu locu. Sicondu l'informatori: "Se una vacca vitelle o un cavallu puledro, allora Tordo svegliarà i pruprietarii, ùn li lasciarà dorme. Vivenu in bande, campanu cù u bestiame. Un cavallu predilettu hè intrecciatu in pigtails mane è coda. Un cavallu chì Tordo ùn piace micca pò esse guidatu cusì chì a spuma scorri da ellu. Liscia a vacca chì li piace. È s'ellu ùn ti piace micca a vacca, allora cammina tutta in arrughe" [FMA, Tazrochev S.S.].
U thriftiness di u brownie hè spressione in a tutela constante di l'animali domestici in una larga varietà di situazioni. In questu sensu, a storia chì avemu registratu hè di interessu: "Un omu hè ghjuntu in casa, vede Suzetka, una donna, pusata ghjustu à a finestra. L'omu si n'andò à a stalla - ella hè à pusà. A prima matina Suzetka alimenta u vacche. Deve esse dumandatu u permessu è avvistu quandu avete da vende bestiame. Cusì, per esempiu, se vende un cavallu senza dì à Suzetka, allora porta u cavallu vindutu à u pruprietariu. Ma s'è un cavallu o un altru bovinu hè purtatu à traversu u fiumu, allora Suzetka ùn pò micca rinvià. In u casu chì una persona arraggia Suzetka, perderà a so felicità. Una tale persona, ùn importa micca quantu travaglia, ùn guadagnà micca ricchezza è prosperità "[FMA, Papikin M.I.].
Hè cresce chì Tordo pò imite a voce di e persone è ancu risponde à e dumande. "In qualchì modu duie vacche sò cullate in u giardinu. Manghjenu col. Unu di elli buttigli. Aghju assai paura di ella. Aghju gridatu à a mo nanna, è ella m'hà rispostu: "Avà!". E vacche manghjonu a col, ma a nanna ùn hè micca vinuta. U ghjornu dopu, a nanna era tutta trista - i vacchi manghjonu a col. È dicu chì l'aghju chjamatu è ch'ella hà chjamatu. In fatti, hè risultatu chì a nanna ùn era micca in casa, u brownie hà rispostu per ella [FMA, Avosheva V.F.].
Cusì, vedemu chì l'altru caratteru etnicu di u brownie organicamente intrutu in a rapprisintazioni mitologica di l'Altaiani. Ovviamente, a furmazione di l'imaghjini di u "proprietariu" di a casa, cum'è un rapprisentante di una categuria indipindente di spiritu, hè strettamente cunnessu cù e tradizioni lucali antichi. In questu sensu, Tordo o Suzetka hè un fenomenu lucale in e credenze turche. Stu spiritu hè cascatu in una fila semantica cù i spiriti di u focu, porte (soglia) è spiriti guardianu tribali di famiglia, a funzione principale di quale hè di assicurà a prutezzione di l'abitanti di a casa è a prosperità in a vita ecunomica di a famiglia.
NOTA
1. Archive di u Museu Regiunale di Tomsk di Lore Locale, A.V. Anokhin, op. 8, d. 9.
2. FMA, Valentina Feotisovna Avosheva, nata in 1937, Khomnosh seok, Sankin ail village, distrettu Turachaksky, 20/06/2001
3.PMA, Anna Artemovna Mokosheva, nata in 1932, Kuzen seok, Tondoshka village, Turachaksky district, Altai Republic, 06/27/2001
4.FMA, Papikin Matvey Ivanovich, natu in u 1915, seok Tiver, paese Artybash, distrittu Turachaksky, Republica di Gorny Altai, 27/06/2001
5. Pustogachev Akim, Ayangievich, natu in u 1946, seok Bardyyak, paese Kurmach-Baigol, distrittu Turachak, Republica Altai, 30/06/2001
6.Tazrochev Saveliy Safronovich, natu in u 1930, Kuzen seok, paese Tondoshka, distrittu Turachaksky, Republica di Gorny Altai, 20/06/2001
7. Tudashev Alexander Ibadych, natu in u 1929, Kol Chagat seok, paese Ust-Pyzha, distrittu Turachaksky, Republica di Gorny Altai, 24/06/2001
Bibliografia
Dyrenkova N.P. U cultu di u focu trà l'Altaiani è i Teleuts. // Sab. MAE, T.VI, L. 1927.
Dyakonova V.P. Altaiani. Gorno-Altaisk: Yuch-Sumer, 2001,
Visione di u mondu tradiziunale di i Turchi di a Siberia Meridionale: Spaziu è tempu. Pace eterna. Novosibirsk: Nauka, 1988
Home | Articles
January 19, 2025 18:50:02 +0200 GMT
0.005 sec.