Shamani di l'indi Jivaro

L'Indiani Jivaro, chì campanu in l'Equadoru è u Perù, crede chì in a maiò parte di i casi, a stregoneria male hè a causa di a malatia. A vita nurmale, visibile in a vista di questi indiani hè solu una bugia, una illusione, mentre chì e forze veri chì servenu com'è fonte di l'avvenimenti di a vita sò soprannaturali è ponu esse vistu è cuntrullati solu cù l'aiutu di droghe hallucinogeni narcotic. Quelli chì sà cumu fà questu meritanu un grande rispettu trà u so populu.

Trà l'indi Khivaro, ci sò persone cunnisciute, sciamani, di dui tipi - sorcerers è curatori. Tutti dui usanu una bevanda allucinogena chì chjamanu natema. Il s'agit essentiellement de la même boisson des vignes que boivent les Indiens Amauac. U sciamanu l'accetta è cumencia à canticchiare dolcemente. Prestu, diverse forme appariscenu davanti à i so ochji in a bughjura, è sente a musica piercingly sharp di tsentsak, spiriti aiutanti, apparsu accantu à u sciamanu à a so chjama. A forza di a bevanda li riempia. Unu di elli, pangi, chì significa "anaconda", avvolge u capu di u sciamanu, turnendu in una corona, l'altru, wampang, una farfalla giganti, passa sopra e so spalle. Serpenti, ragni, uccelli è pipistrelli ballanu in l'aria davanti à i so ochji. Migliaia di ochji appariscenu nantu à e mani di u sciamanu per circà u nemicu in a notte. Sentendu u sonu di l'acqua ruggita, una persona capisce chì hà capitu u putere di u tsunga, u primu shaman, è avà pò vede a verità. Allora scopre un makanchi, una serpente velenosa, in u corpu di un paziente, chì hè statu mandatu da un sciamanu nemicu. Questa hè a causa di a malatia.

Cù sta bevanda, quasi tutti ponu ottene un statu di trance. Hè per quessa, circa ogni quartu Khivaro Indianu hè un shaman. Ogni adultu, maschile o femina, chì vulete diventà un tali specialista porta solu un rigalu à u capu shaman è riceve da ellu una bevanda allucinogena è una parte di i spiriti aiutanti. Sò questi spiriti chì causanu a malatia è a morte. Per quelli chì ùn sò micca un shaman, sò invisibili. U sciamanu pò mandà à u corpu di a vittima, è, à u cuntrariu, tirà fora di u corpu di u paci, o pò furmà un scudo fora di elli per ellu stessu. U capu shaman dà à u ghjovanu un pezzu di una sustanza verde brillanti, tagliendu cù un cuteddu. Contene spiriti aiutanti, è u novu credente deve manghjalli, dopu à ellu ferma in lettu per deci ghjorni. Cusì, i spiriti trovanu una nova casa in u so stomacu, da induve u novu shaman pò liberà à vuluntà. Inoltre, l'iniziu ùn deve esse attivu in a vita, cumpresa l'attività sessuale, per trè mesi da quellu ghjornu, altri ùn puderà micca diventà un shaman successu. Un mesi dopu à l'iniziu, un tsentsak, aiutu spirituale, appare in bocca di un ghjovanu shaman. Duranti stu periodu, una persona brama di principià a magia, è s'ellu succumba à l'impulsu da tsentsak, diventerà un stregone malu in u futuru. S'ellu riesce à frenà l'impulsu, puderà diventà un duttore. Se u sciamanu capu era più un sorcerer cà un guaritore, allura u so iniziatu diventerà un sorcerer, postu ch'ellu ùn serà micca capaci di resistà à u desideriu di i spiriti aiutanti di tumbà. Stu desideriu hè sentitu da i sciamani stessi, apprussimatamente cum'è un sensu di fami.

Se un sciamanu hè capaci di ricusà a relazione sessuale per cinque mesi, puderà tumbà una persona (s'ellu hè un stregone) o curà una vittima (s'ellu hè un guaritore). È un annu sanu di astinenza hè necessariu per diventà un shaman veramente putente. Duranti u periodu di l'astinenza, u sciamanu cullighja ogni tipu d'insetti è piante è altri ogetti, chì avà pò turnà in tsentsak, spiriti helper. Puderanu esse qualsiasi insetti o ughjettu chì u sciamanu hè capaci di inghjustà. Diversi tipi di tsentsak sò usati per induce diverse malatie di diversa gravità. A più grande varietà di tali ogetti chì u corpu di u shaman cuntene, u più putere è varietà di pussibulità chì hà. Questi tsentsak anu duie essenze, naturali è supernaturali. U primu pò esse vistu senza l'usu di l'alucinogene Natema, u sicondu solu cù u so aiutu. Allora u so veru aspettu hè revelatu (pò esse un tipu di jaguar, farfalla, scimmia è altri criaturi, dimònii) è i nomi veri di l'aiutanti spirituali.

A maiò spessu, a stregoneria hè sparata nantu à i vicini, nantu à e famiglie di quelli chì anu dannatu in qualchì modu a famiglia di u sciamanu o i so amichi, cum'è vendetta, è ancu simplici assassini. U stregone sneaks finu à a casa di a vittima è beie a pozione natema per liberà i spiriti aiutanti. Guardà in a furesta, è appena a so vittima abbanduneghja a casa, manda un tsentsak nantu à ella. Se u spiritu hè abbastanza forte è hè statu mandatu cù a forza propria, allora, quandu ghjunghje à u corpu di a vittima, pruvucarà a morte in un periudu di parechji ghjorni à parechje settimane. Più spessu, u spiritu si stalla solu in u corpu è lentamente minà u corpu. Se u sciamanu ùn riesce à catturà a vittima stessu, manda un spiritu à qualsiasi membru di a so famiglia chì abbanduneghja a casa. A più spessu hè una moglia o un zitellu. Quandu a missione hè finita, u sciamanu torna segretamente in casa. A vittima stessa ùn si sente nunda in u mumentu di fà a stregoneria, altrimenti a ghjente si rivolge immediatamente à i guaritori shaman per aiutu.

Ci hè un tipu speciale di spiriti aiutanti chjamati pasuk. Aiuta u stregone allughjendu vicinu à u corpu di a vittima tuttu u tempu in a forma di un insetti o un animali di u boscu, è ellu stessu manda oggetti dannosi in u corpu. U shaman-guaritore deve trattà cun ellu stessu per aiutà u paci. Inoltre, u sorcerer pò ricurdà à l'aiutu di l'acellu wakani, chì significa "anima" o "spiritu". U sciamanu hà u putere di chjamà questi uccelli è l'utilizanu cum'è spiriti aiutanti. Soffia nantu à l'uccelli wakani è li manda in circu nantu à a casa di a vittima o ella stessu, spaventendu. L'Indiani Jivaro crede chì questu pò causà frebba o pazzia, spessu fatali. Dopu à vultà in casa dopu à a stregoneria, u sciamanu pò mandà un uccello wakani per stabilisce in un nidu vicinu à a casa di a vittima. Se u shaman-healer sguassate l'uggetti dannosi da u corpu di l'ultime è guarisce u paci, u sorcerer pò mandà più tsentsak à l'uccello wakani, per quessa, di novu li dirige in u corpu di a vittima. Se fate questu constantemente, pudete privà u guaritore di l'uppurtunità di guarì a vittima.

Mentre chì l'uccelli wakani sò servitori supernaturali dispunibuli per tutti quelli chì volenu usà u so aiutu, u pasuk, u capu di tutti i spiriti d'aiutu, pò serve solu un solu shaman. Cum'è un sciamanu pò avè solu un pasuk. Stu spiritu hà a capacità di difende si contru i contraattacchi da u shaman-healer. L'ultime, sottu a influenza di a bevanda Natema, vede u spiritu Pasuk in a forma di un omu, cumplitamenti, fora di l'ochji, coperto cù una cunchiglia di ferru. U guaritore pò tumbà solu per scaccià tsentsak in i so ochji, l'unica zona senza prutezzione. Per quelli persone chì ùn anu micca bevutu a pozione natema, u pasuk pò appare in a forma di una tarantula ordinaria.

U sciamanu pò tumbà o ferite una persona usendu spiriti magichi anamuk per creà animali supernaturali chì attaccanu a vittima. Se u sciamanu hà un aiutu spirituale in a forma di un ossu armadillo affilatu, pò scaccià in u fiume mentre a vittima hè in rafting o in canoa. Sottu l'acqua, l'ossu si trasforma in una anaconda è flips the watercraft, facennu cusì chì a persona hè in l'acqua. U sciamanu pò aduprà u dente di una serpente morta cum'è un tsentsak, trasfurmendu in una serpente velenosa è urdinendu à muzzicà a vittima. In listessu modu, i sorcerers ponu aduprà i denti di jaguar o puma.

Dopu à cinque anni di riceve i so aiutanti spirituali, u stregone deve passà una prova per vede s'ellu anu ancu abbastanza putere per tumbà cun successu. A prova hè fatta nantu à un arbre - u sciamanu deve lanciari un incantesimu nantu à questu. Sutta l'influenza di a bevanda Natema, u sciamanu prova di scaccià i spiriti aiutanti in u forchettu, in u locu induve u troncu diverge. Se u sciamanu hà abbastanza forza, l'arbulu si divide, ancu s'ellu ùn passa micca inosservatu da quelli chì ùn anu micca bevutu a bevanda allucinogena. Se u stregone falla, significa chì ùn hà più abbastanza forza per tumbà. Allora deve andà urgentemente à un sciamanu forte per piglià novi spiriti aiutanti. Sempre chì ùn hà micca bè cù quale puderia scambià per l'aiutu spirituali, u stregone hè in periculu constante. Duranti stu periodu, hè cumplettamente indifesa contr'à altri sciamani. Allora beie natema potion, sucu di tabacco, è un altru extracte narcotic, piripiri, ogni ghjornu. Inoltre, si riposa in u so lettu in casa per salvà a forza, ma à u stessu tempu prova di ammuccià a so debulezza da i nemici. Quandu compra novi perfumi, pò usà di novu senza teme.

A gravità di a malatia causata da a stregoneria dipende sia da u putere di i spiriti aiutanti sia da a forza cù quale sò lanciati in u corpu di a vittima. Se u tsentsak vola à traversu u corpu, allora ùn ci hè nunda in questu chì u guaritore puderia estrae, è poi u paci mori. Se u spiritu si ferma è si stalla in u corpu, pò esse eliminatu. Tuttavia, in pratica, questu ùn hè micca sempre successu.

U travagliu di u shaman-healer principia cù u fattu chì ellu determina se a malatia hè causata da a stregoneria o micca. U dopu meziornu è a prima sera, beie natema, piripiri è sucu di tabacco, chì li permettenu di vede à traversu u corpu di u paci cum'è per u vetru. Se a stregoneria hè a causa di a malatia, u sciamanu vede un oggettu straneru in u paziente è pò stabilisce s'ellu hè capaci di guarì a persona. Ellu tira fora i picculi magichi da u corpu di u paci solu à a notte è solu in una parte unlit di a casa, postu chì solu in u bughju pò vede a visione di u mondu reale causata da droghe. Dopu à u tramontu, u sciamanu sveglia i so assistenti spirituali, cuminciannu à cantà una canzone curativa. Allora libera dui spiriti è li mette in a so gola è a bocca. Deve esse idèntica à quellu chì hà vistu in u corpu di u paci. Sò quelli chì devenu catturà l'essenza soprannaturale di a spina magica, chì u guaritore tira fora di u corpu di u paziente. Se u primu assistente spirituale di u sciamanu ùn catturà u tsentsak di u sorcerer, u sicondu spiritu in a bocca di u sciamanu bluccarà u so accessu à l'internu di u corpu di u sciamanu. Sì i dui fallenu, u tsentsak penetrerà u stomacu di u guaritore è u ucciderà. Dopu avè pigliatu una spina magica, o u spiritu d'aiutu di un stregone, u sciamanu si materializeghja in a so bocca, è dopu finta di vomità è sputa un ughjettu cumplettamente materiale, chì poi dimostra à u paziente è a so famiglia cù e parolle: "Io tirò fora. Eccu ellu, davanti à voi". L'abitanti ordinali pensanu chì questu ughjettu materiale era pusatu in u corpu di u paci, ma u shaman ùn li dissuade. Dopu tuttu, sapi chì i spiriti aiutanti anu duie facce, reale è materiale. U sciamanu tira fora un veru tsentsak da u corpu, è mette l'ughjettu materiale currispundente in a so bocca prima. Senza tali evidenza visuale, u sciamanu ùn puderia micca cunvince i so parenti chì hà guaritu u paci è chì anu da pagà per ellu.

A capacità di un shaman per estrattà tsentsak dipende largamente da a qualità è a forza di i so aiutu spirituali, di quale pò avè centinaie. Sutta l'influenza di a droga, li vede intornu à ellu in forma di criaturi zoomorfi chì si stendenu sopra à ellu, pusendu nantu à e so spalle, appiccicati à a so pelle. Vede cumu aiutanu à caccià una spina magica da u corpu di a vittima. U shaman-healer deve beie u sucu di tabacco ogni pochi ore per ch'elli sò constantemente pieni è ùn scappanu micca.

U shaman-healer deve ancu esse capace di affruntà u spiritu pasuk, chì pò esse situatu micca luntanu da u corpu di u paci, per mandà novi spiriti. U guaritore beie una dosa addiziale di a pozione natema per vede u spiritu di pasuk è recrutà più aiutanti spirituali per duellu cun ellu. Mentre chì u pasuk hè vestitu di ferru, u sciamanu stessu hà un scudu custituitu da i so aiutanti spirituali, chì ripruduce cù successu l'attacchi da i pasuks. Stu scudo u copre finu à chì l'effettu di a bevanda natema finisce. Se u guaritore scopre una spina magica in u corpu di u paci dopu avè trattatu cù u spiritu pasuk, allora assume a presenza di un uccello wakani vicinu. Allora u sciamanu beie maykua, una droga allucinogena chì hè ancu più forte di natema, è ancu di u sucu di tabacco, è si sneaks tranquillamenti attraversu a furesta per truvà è tumbà l'acellu cù tsentsak. Dopu fattu questu, u guaritore torna à a casa di u paci è soffia in tutti i cantoni per sguassà l'aria di i spiriti mandati da l'acellu, è estrae l'ultimi da u corpu di u paci. Questu pò cuntinuà a notte dopu.

Dopu avè estrattu a spina magica, u sciamanu u mette in una piccula scatula. Ùn manghja micca stu spiritu d'aiutu, perchè ùn li appartene micca, è dunque pò tumbà u guaritore s'ellu entra in u so corpu. In seguitu, u sciamanu lancia a spina in l'aria, è vola torna à u stregone chì l'hà mandatu à u paci. U spiritu assistente torna à u pruprietariu in casu di a morte di l'apprendista di u sciamanu, cù quale hà sparte un pocu di i so spiriti. In più di stu ritornu imprevisible di vechji spine magiche, u sciamanu pò ancu piglià pussessu di u spiritu mandatu à ellu da un altru stregone. I sciamani anu sempre aduprà u sucu di tabacco in modu chì i so spiriti aiutanti sò pronti ghjornu è notte è ponu prutege u so maestru da l'attacchi di i stregoni, respinge e spine magiche nemiche. U sciamanu ùn ose mancu fà una spassighjata senza piglià cun ellu foglie di tabacco verde, da quale prepara u sucu chì aiuta i so spiritu à esse vigilante. Meno spessu, ma sempre regularmente, deve ancu beie a bevanda natema per u stessu scopu è per esse sempre in cuntattu cù a realità reale (chì l'altri pirsuni cunzidira supranaturale).

Durante u trattamentu, u sciamanu pò vede u stregone chì hà mandatu i spiriti, ancu s'ellu vive luntanu o appartene à una altra tribù. A famiglia di u paci sà questu, è esigenu fermamente chì u sciamanu tradisce u culpevule, soprattuttu se u paci hè mortu. I sciamani stessi anu interessatu à pudè veramente vede u stregone, postu chì altrimente i membri di a famiglia l'accusanu.

Periodicamente, i sciamani diventanu debuli è devenu acquistà novi spiriti aiutanti. I guaritori perdenu u so putere, soprattuttu dopu avè trattatu un paziente chì hè statu mandatu una spina magica da un stregone chì avia appena ricevutu aiutanti spirituali freschi. Allora i sciamani più forti sò quelli chì ponu sempre cumprà novi lotte di tsentsak da altri sciamani. U sciamanu pò ancu ripiglià u so spiritu di l'altri à quale li hà datu una volta. Per fà questu, beie una pozione di natema è usa u so tsentsak per custruisce un ponte in forma d'arcubalenu da ellu stessu à un altru sciamanu. Allora lancia un spiritu d'aiutu à ellu. Piglia a terra davanti à l'altru sciamanu cù una splusione chì pare un fulmine. U scopu di sta azzione hè di sorpresa, per spaventà u sciamanu per ch'ellu perde temporaneamente u cuntrollu di a guardia di e so spine magiche, chì permette à u primu sciamanu di ripiglià cù l'aiutu di un ponte arcubalenu. U sicondu sciamanu ùn hà micca nutatu a perdita di i so assistenti, ancu dopu avè bevutu natem, ma pò esse malatu. Ancu s'è a so malatia ùn hè di solitu micca seria in tali circustanze, diventa vulnerabile à un colpu da i sorcerers. Fortunatamente per l'antropologi, certi di sti sciamani lascianu a so professione, soprattuttu dopu a perdita di l'aiutanti spirituali, è ponu sparte a so cunniscenza cù l'esterni, perchè ùn anu più interessatu à mantene i sicreti di a so professione. Chì, però, ùn dannu micca i shamans praticanti, postu chì solu parolle ùn sò micca impurtanti per elli. Credu chì l'unicu modu per capisce i sicreti di a so vucazione hè a bevanda di natema.

Shamani di l'indi Jivaro
Shamani di l'indi Jivaro
Shamani di l'indi Jivaro
Shamani di l'indi Jivaro Shamani di l'indi Jivaro Shamani di l'indi Jivaro



Home | Articles

January 19, 2025 19:14:42 +0200 GMT
0.009 sec.

Free Web Hosting