A vita religiosa di i Tartari Siberiani

A vita religiosa di i Tatari Siberiani ùn hè micca studiatu abbastanza, ancu s'ellu hè statu risuscitatu stu prublema da G.F. Miller. I fonti sopravviventi furnisce infurmazione frammentaria nantu à a religione di i Tatari di a Siberia Occidentale finu à a fine di u seculu XVI. Comu sapete, l'antichi Turchi, incl. l'antenati di i Tatari Siberiani cunzidiravanu Tengre cum'è u diu più altu. Tengre hè un riflessu di l'idee cosmogonic di i Turchi, Tengre hè a personificazione di u sole, u celu. Tutti i Turchi li veneravanu. Un altru nomu di Tengre era "Kuk", "Kuklyar". In seguitu, u persianu analogu di sta parolla "Kudai" ("Khodai") hà cuminciatu à esse usatu.
In più di Tengre, i Tatari Siberiani avianu i so divinità lucali. U viaghjatore talianu Marco Polo, chì descrive i Tatari Siberiani à l'iniziu di u 13u seculu, hà scrittu ch'elli facenu u so diu da u feltru è chjamanu Natagai, facenu a moglia è chjamanu dui dii Natagai, dicenu ch'elli sò dii terrestri: guardanu. u so pane è u so bestiame, è tuttu ciò chì hè terrenu.
Malgradu a prisenza di a lingua scritta trà l'antichi Turchi, a religione Tengrian ùn hà micca scrittu libri. Era u listessu cù i Tatari Siberiani. L'Islam, aduttatu da i Tatari Siberiani in u 14u seculu, luttò ferocemente contr'à u Tengrisimu. Malgradu questu, i Tatari Siberiani conservavanu più resti di Tengrian cà i Kazan, è certi resti sò stati intrecciati cù l'Islam. Per esempiu, i lochi di reverenza per i Tatari Siberiani eranu lochi santi assuciati cù u cultu musulmanu è a natura. Anu veneratu colline, laghi, petri eccezziunali, etc. In i tempi antichi, i Tatari Siberiani intarravanu i morti in un coffin. Un cantu rituale - talkyn - hè statu realizatu sopra a tomba. Un pranzu rituale hè statu preparatu in onore di i enterrati. Anu sacrificatu un cavallu, manghjatu a carne, è facia un cavallu imbottitu fora di a pelle è intarratu cù u mortu.dedicatu un studiu speciale à stu prublema, descrive assai credenze, postulati di i Tengriani, cunsirvatu da l'Altaiani muderni. L'antenati di l'Altaiani è i Tatari Siberiani professanu a stessa religione - Tengrianism. In cunnessione cù a migrazione di l'antichi Turchi à Baraba, in a regione Irtysh, Tobol, Ob, Tengrismu penetrò in Siberia Occidentale. Dunque, sicondu i rudimenti sopravviventi di Tengrianismu trà l'Altaiani, pudemu imaginà parechji aspetti di l'antica religione di i Tatari Siberiani. Resti separati di Tengrianismu sò stati cunservati trà i Tatari Siberiani à u nostru tempu.
Sicondu l'antichi Turchi, ogni ughjettu o fenomenu avia u so pruprietariu, spessu cù un aspettu antropomorfu o zoomorficu. L'Altaiani detti u nome ee (iya) à un tali duppiu maestru.
In u Cristianesimu è l'Islam ci hè u cuncettu di "anima", in u Tengrisimu hè "kut". Ma ùn sò micca listessi in u significatu. Se l'anima abbanduneghja una persona, mori, è se un kut abbanduneghja una persona, ferma viva. Trà l'Altaiani, u kut pò esce da l'apertura nasale di una persona di notte è torna torna. Quandu una persona vede qualcunu in un sognu, ùn vede micca sta persona stessu, ma solu u so kut. Kut in a religione Tengrian ùn hè micca una anima, ma a so forza spirituale di una persona, a so mente. U ricercatore francese Jean Paul Roux hà cunnessu Kut cù u Tengrianismu.
I Tengriani cridianu chì cù a nascita di un zitellu, u so tyn (respiru) appare ancu. Se u zitellu hè senza tyna (ùn respira micca), ùn hè micca vivu. U principiu vitale di u fetu in u ventre di una donna nasce da un raggiu di sole, una stella caduta. Se una donna maritata ùn hè micca stata incinta, allora i sciamani di l'Altai soffiavanu l'"embriione" nantu à i zitelli. E l'embrioni pendevanu nantu à i sacri birches cum'è foglie. In u periodu uterinu di a vita di u zitellu, a divinità celeste femminile Umai cura. Ancu dopu à a nascita, u zitellu hè sottu u patronu di Umayan, a patrona di e donne in u nascita è i zitelli.
Inseme cù u zitellu, u so kut è tyn sò nati è l'accumpagnanu tutta a so vita. Se un kut abbanduneghja una persona è ùn torna micca, u so tyn l'abbanduneghja ancu, è a persona mori - "tyn broke" ("tyn uzde"). U kut di u mortu si move in u mondu sottu.
Kut hè cunnisciutu ancu da iscrizioni runiche. A piccula inscription di Kul-Tegin principia: "Tengri tag tvtsridv". A so traduzzione hè datu da S.E.Malov: "cielu-like", "unborn" 53 . Un'altra frase: "Tangri yarlykadynyn uchun, andemu kutym bar uchun, kagan olurty". Malov hà traduttu cusì: "Per grazia di u celu è perchè aghju avutu a felicità". Sicondu a credenza di i Turchi, u kut di e piante era situatu in terra è penetrò in e piante da quì. Kirghizistanu in u 17u seculu si crede chì u kut di i zitelli è l'animali domestici li era mandatu da a divinità femina Umai è a divinità di u focu (ot-ana). I Kirghizistani facianu una maghjina di kut da stagno o piombo è i mantenevanu in un pettu, passavanu per eredi. Umai hà rimpiazzatu u kut di u zitellu è cusì u salvatu da e forze maligni. L.P. Potapov scrive nantu à a rapprisintazioni muderna di Umai da l'Altaiani. Sicondu e so credenze, u kut di u zitellu, quand'ellu hè falatu à a terra, era debbule è impotente, per quessa, cù ellu, Umai hè descendutu da u celu, chì u guardò in (u ventre di a mamma, cù u fetu di u hà mandatu u zitellu, hà aiutatu à u zitellu quandu era natu, "a volte entra in una lotta cù un spiritu malignu chì impedia questu, hà tiratu u zitellu à ella. Umai ùn solu hà prutettu u zitellu, ma ancu hà guardatu, l'hà intrattenutu. li parlava a so manera, si capiscenu bè. A tutela di u zitellu Umai cuntinuò finu à quandu ellu hà cuminciatu à parlà fluente, finu à l'età di 5 - 6. Sicondu l'Altaians, à l'età di 5 -. 6, u zitellu s'arrizzò nantu à i so pedi, vale à dì hè diventatu animatu è energicu ("paskan bala"). A cumunicazione cù Umai hà cessatu cumplettamente. Avà u gemellu di u zitellu era chjamatu "kut". età specificata, u kam, à a dumanda di i genitori, hà urganizatu una ceremonia speciale in onore di Ulgen o una altra divinità chì hà mandatu u kut à u zitellu, cù u sacrifiziu di un animali domesticu, in quale a longevità hè stata dumandata per u zitellu.
Idei simili nantu à a divinità celeste eranu ancu caratteristiche di l'altri populi siberiani. Kuta avia un sinonimu di "sur", chì denota "apparizione", "fantasma", "imagine". N.A. Baskakov ammette u so prestitu da l'arabu "surat" (vista, imagine, drawing).
Dopu à a morte di una persona, u so kut si trasforma in un "uzut", vive sottu terra, ùn dannu micca a ghjente. Cum'è vestigia di u passatu, e parolle "kut" è "tyn" sò stati cunservati trà i tatari siberiani è di Kazan in u mumentu prisente. Scontru un fenomenu o un avvenimentu periculosu, dicenu: "Kotym chykty, kotym chiga yazdy" ("U mo kut hè surtitu da mè, u mo kut hè guasi fora di mè").
A religione Tengrian di l'antichi Turchi pò esse tracciata per mezu di l'inscription runica di Yenisei è Gorny Altai, hè ancu cunfirmata da u materiale archeologicu. In una quantità di miti di l'Altaiani è Teleuts, a divinità Ulgen era in u celu, è Erlik era in l'infernu. A religione Tengrian era di natura virtuale - ùn mancava una presentazione scritta di fundamenti teologichi, cumandamenti, pruibizioni, reguli canonichi, testi di preghiere à divinità, spiriti. Tuttu riposava solu nantu à una basa verbale è visuale, un inventariu rituali estremamente simplice è chjucu. A religione era tenuta inseme da a tradizione. U longu isolamentu di e tribù turche da altre religioni è da l'influenza attraversu i so predicatori assicurò a stabilità di e tradizioni. Ma nunda in u mondu hè permanente. In u risultatu di guerri è raids da e tribù è i populi vicini, i cuntatti intensivi sò ghjunti trà turchi è altri gruppi tribali.
In l'absenza di un statu, ùn ci era micca un principiu unitu di Tengrianismu; u Cristianesimu, u Buddhismu è l'Islam cuminciaru à penetrà in e tribù turche. È u sciamanisimu penetrò à e tribù chì sò stati cù a so religione antica - Tengrismu, da i so vicini - Ugrians, Samoyeds, Paleo-Asiatics, Tungus. Tuttavia, i fundamenti classici tradiziunali di Tengrianismu sò stati trà i Turchi.
I fonti chinesi cuntenenu una lista significativa di liggi specifichi è regule di etica di l'antichi Turchi, per a violazione di quale una punizione severa era duvuta à l'autorità seculari, finu à a pena di morte. A morte era punitiva, per esempiu, per l'assassiniu o a viulenza contru una donna maritata. A disonura di una zitella, ferite in una lotta, u furtu, etc. sò puniti cù una fine. Tali punizioni eranu furnite in a sucità.
A religione più antica di i Turchi, chì esistia ancu prima di l'Huns, in l'era Xiongnu, l'anticu tempu turcu in u Sud Siberia, l'Asia Centrale è l'Europa orientale, dopu à u colapsu di l'antichi stati turchi, per via di a migrazione di i Turchi. , si sparghje più in più in Siberia Occidentale, l'Europa di l'Est. L'antenati di e tribù Tele è Tyukyu l'anu purtatu à l'altitudine di l'Ob è più in più finu à a moderna Tomsk è a steppa Baraba. Altri antenati di i Tatari Siberiani purtonu Tengrianismu à e regioni Irtysh è Tobol.
Questa religione antica di i Turchi è Mongoli, in cuntrastu à u paganisimu classicu, incl. sciamanisimu di e tribù siberiani, era più vicinu à una religione monoteista, perchè. hà avutu u diu supremu Tengre (trà l'Altaiani, Ulgen).
A causa di u fattu chì a religione Tengrian di l'antichi Turchi era più vicinu à u monoteismu, i Turchi adoptaru relativamente facilmente una religione monoteista cun un solu diu, Allah. L'Islam penetrò ancu in e steppe forestali è steppe di Siberia Occidentale, à l'antenati di i Tatari Siberiani. I guvernatori mongoli di l'Orda d'oru accettanu ancu l'Islam. A causa di a so distanza geografica da i centri islamici, i Turchi di Sayano-Altai è i Yakuts cuntinuavanu à praticà a so religione antica.
In l'antichi monumenti scritti turchi, in particulare, in u dizziunariu di M.Kashgari è in "Kudadgu bilig", u cleru Tengrian hè chjamatu a parolla "kam".
Sicondu a classificazione di J.-P. Roux, e funzioni principali di i kams eranu a magia curativa, viaghjà à u celu, predizioni è divinazione. I Turchi Siberiani, incl. I Tatari Siberiani, u cuncettu anticu di Yersu hà sopravvissutu à questu ghjornu.
I Tatari Siberiani attualmente professanu, cum'è i Musulmani di l'Asia Centrale è i Tatari Kazan, l'Islam sunnita cù i so riti Hanafi. Questu indica a pussibili diffusione di l'Islam in Siberia per mezu di rapprisentanti di l'Asia Centrale, Volga Bulgaria, è più tardi Kazan.
F.T.Valeev, riferenu à u travagliu di V.P.Darkevich, suggerisce a pussibilità di a diffusione di l'Islam in Siberia Occidentale da i Bulgari Volga è direttamente da i rapprisintanti di u cleru arabu. L'antica strada di u cummerciu da u Volga à a Siberia Occidentale passava longu u Kama, longu à i so banche è l'archeologi truvaru assai articuli di produzzione arabo-persiana orientale. V.P.Darkevich raporta nantu à u casu di partenza da u Volga Bulgaria di una caravana arabu di vinti cammelli à i banche di u Yenisei. Tradizionalmente, caravane arabe includenu diplomatichi è predicatori di l'Islam. Ci hè ancu una supposizione chì l'Islam trà i Tatari Siberiani hà cuminciatu à sparghje quandu hè statu introduttu in l'Orda d'oru sottu Khan Uzbek.
Di e fonti dispunibuli, dui manuscritti in lingua tatara, cullucati in a biblioteca di u museu pruvinciali di Tobolsk, sò di grande valore. Una traduzzione di sti manuscritti in russo hè stata publicata da N.F. Katanov in l'Annuariu di u Museu Pruvinciale di Tobolsk sottu u tìtulu "On the Religious Wars of Sheikh Bagauddin's Disciples Against Foreigns of Western Siberia" in u 1904. Unu di i manuscritti di 4 pagine hè statu scrittu. da Saad Vakkas, u figliolu di Rejab Allakulov, l'altru - Kashshaf Abu Seyidov nantu à 3 pagine Sicondu i manoscritti, in 797 Hijri (27 ottobre 1394 - 15 ottobre 1395 secondu a cronologia cristiana) 336 sheikhs, per ordine di u fundatore di l'ordine Na-Kshbandis di Khoja Bagauddin, cù u Khan di l'Horda Blu Sheiban, chì s'unì à elli, cù 1700 cavalieri-eroi scendinu l'Irtysh à i lochi induve i pòpuli di Khotan, Nogai è Kara Kipchak, chì sò ghjunti da u paese. di Chin è Machin (Cina), campava. Ùn avianu micca a so vera fede, adoravanu pupi (idoli). Eranu tutti tatari, dice u manuscrittu. À quellu tempu, un altru pòpulu ghjunse in l'Irtysh sottu a guida di Targan Khan, cù quale l'Ostyaks campavanu - pagani. Khoja Bagauddin hà urdinatu à i sheikhs "per invità sti populi à l'Islam, è s'ellu ùn accettanu micca a vostra pruposta, fate una grande guerra per a so fede cun elli". Tutti issi populi rifiutanu di accettà l'Islam. Ci era una grande guerra, i sceicchi è i so cavalieri si battevanu cum'è veri bravi. Gentili è Tatari anu distruttu una grande multitùdine. Ùn lascianu micca un fiumu, nè un lavu, nè un paludu, nè un ravinu, nantu à a riva di quale stavanu i tatari è i pagani. Ma anu ancu patitu pèrdite pesanti.
L'Ostyaks sopravviventi, micca cunvertisce à l'Islam, fughjenu in i fureste, chì sò ghjunti cù Targan Khan, turnonu in Cina. Khotans, Nogays è Kara-Kipchaks cunvertiti à l'Islam.
Guerrieri di Sheiban Khan in quantità di 1448 persone cadunu, i restanti 252 eroi sò tornati à l'Orda Blu. 300 sheikhs sò ancu morti in battaglie per a fede. Di i 66 sheikhs chì anu sopravvissutu, trè sò stati in Siberia per insignà a fede, 63 sò tornati in Bukhara.
Dopu à sti avvenimenti, l'Islam hè statu stabilitu in Siberia Occidentale. I camini sò stati aperti, e caravane cuminciaru à passà per l'Irtysh è i sapienti, i cleru è i educatori cuminciaru à curriri. I Tatari Siberiani avianu una scrittura araba, invece di scrittura runica, sò stati aperti moschee è scole. A cultura islamica hè ghjunta in Siberia Occidentale.
I manuscritti dicenu chì qualchì tempu dopu à a guerra religiosa, parechji capi di l'ordine Naqshbendi ghjunsenu à i Tatari, cumpresu l'Imam Davletshah è u Sheikh Sherpeti da Bukhara, u Sheikh Iskander da Khorezm, stallanu mausolei nantu à e tombe di i più prominenti sheikhs morti, dumandò à a pupulazione lucale per piglià cura di elli. Dopu avè apertu 39 tombe di i sheikhs morti, i so nomi sò stati stabiliti. I tombi di l'altri sheikhs restanu scunnisciuti.
I lochi di sepultura di i sheikhs morti chì anu introduttu l'Islam in a regione Tobol-Irtysh sò cunsiderati sacri da i Tatari Siberiani. E tombe di 39 sheikhs chì sò morti per l'Islam sò stati immortalizati da u populu, e lapidi sò stati custruiti nantu à elli - quattru, sei, cabine di log ottagonali è sò chjamati "astana". A maiò parte di elli si trovanu in cimiteri, postu chì i cimiteri di i Tatari Siberiani sò assai antichi, cuntinueghjanu à esse intarrati in elli à u mumentu prisente.
Cusì principia, sicondu a legenda, l'Islam in Siberia. Ma in queste tradizioni ci sò frasi chì necessitanu una attenzione particulari. Contenenu e parolle "Tatari è pagani", chì suggerenu a diffusione di l'Islam trà i Tatari in una certa misura prima di e guerre religiose descritte in e leggende. I manuscritti ùn dicenu nunda s'ellu ci era aderenti di l'Islam in a regione Irtysh prima di l'avvenimenti descritti.
Comu sapete, sottu à Khan Uzbek (rignatu in u 1313 - 1342), e regioni Tobol è Irtysh sottu u nome "Siberia, Siberia è Chulyman" cascò sottu u regnu di l'Orda d'Oro. L'Uzbek in tuttu u territoriu di l'Orda d'oru hà introduttu l'Islam cum'è a religione statale è perseguitò tutti quelli di altre religioni. A quistione hè: l'Islam hè statu introduttu trà i Tatari Siberiani in quellu tempu? E fonti ùn dicenu nunda di questu.
A prossima onda di l'intruduzioni di l'Islam in a Siberia Occidentale hè stata sottu Khan Kuchum, micca per forza, ma per mezu pacificu è educativu. Gruppi separati di tatari chì campanu in lochi remoti in u 1394 - 1395. restò cù a so vechja fede, micca cunvertisce à l'Islam. Inoltre, dopu à sti avvenimenti, novi ondate di Turchi arrivanu in Siberia Occidentale - micca musulmani. Per quessa, Kuchum hà decisu di cunvertisce tutti i Tatari - non-musulmani à l'Islam è in u 1572 si vultò à u Bukhara Khan Abdullah cù una dumanda di mandà un avucatu nantu à a Sharia è un predicatore di l'Islam in Siberia. Questi avvenimenti sò narrati da duie leggende di i Tatari Siberiani, scritte è publicate da l'accademicu VV Radlov * 1 .
U primu articulu parla di l'arrivu in Siberia di predicatori islamici da Bukhara in a so cunversione in u 1572. à u capu di Bukhara, u Khan Siberian Akhmet Giray. U sicondu hè di l'arrivu in Siberia di i missiunarii islamici sottu a guida di Ahmet Giray, mandatu da u regnu di Bukhara à a dumanda di Khan Kuchu-ma. A siconda tradizioni più precisamente informa i nomi di i participanti in l'avvenimenti è hè cunfirmata da altri documenti storichi. In verità, u fratellu di Ku-chum, Akhmet Giray, hè ghjuntu à Isker, è guvernavanu inseme per 4 anni, dopu Akhmet Girey hè statu uccisu da u so babbu, u Kazakh Khan Shygay.
À a dumanda di Khan Abdullah, Urgench Khan Allagul mandò Seid Yarim à Kuchum, è Sheikh Sherbeti per prumove l'Islam. Kuchum li scontru cù grandi onori è numinò Yarym u capu seid di u khanate, Sherbeti era impegnatu in l'intruduzioni di l'Islam, a scuperta di e tombe di i santi sheikhs chì sò morti per l'Islam in 1394-1395. Dui anni dopu, Seid Yarim morse, è Sherbeti si trasfirìu a Bukhara. Kuchum si vultò à u Bukhara Khan per a seconda volta cù a listessa dumanda. À a fini di a tarda, Abdullah Khan hà mandatu à Seid Din Ali Khoja è u stessu Sheikh Sherbeti in Siberia. In più> Kuchum purtò da Kazan un gran numaru di cleru. Riiscìu à rinfurzà significativamente a pusizioni di l'Islam è a moralità in u khanat. Moschee, scole sò state aperte, l'educazione in u khanatu hà crisciutu, i scientisti è i libri apparsu.
Liggendi tatari dicenu chì Kuchum avia una biblioteca, chì hè stata distrutta durante a cunquista di Isker da i Russi.
Cù l'aiutu di l'Islam, a so ideologia, Kuchum circava di rinfurzà u so putere è eliminà e forze centrifughe trà a nubiltà tatara.
Ùn era micca faciule per Kuchum per intruduce l'Islam in tutti i pussessi di u Khanate. Certi famiglii tatari, situati luntanu da a capitale di u khan, fermanu cù a so vechja fede. Inoltre, dopu à 1394 -1395. novi gruppi di Turchi non-islamici sò vinuti da u sudu à a Siberia Occidentale. Ancu sottu G.F. Miller, i clani separati in a regione Irtysh nantu à Barab sò stati ancu sottu à a vechja fede.
L'adopzione di l'Islam era un puntu di svolta in a vita di i Tatari Siberiani. Hà apertu a strada per una civilisazione islamica avanzata, l'Islam hà ghjucatu un rolu maiò in rinfurzà u statu di i Tatari Siberiani, aiutatu à caccià i Tatari Siberiani di a religione Tengrian obsoleta. Dopu avè aduttatu l'Islam, i Tatari anu amparatu i fundamenti di a jurisprudenza musulmana (fiqh), u corpu di a lege islamica. U significatu più impurtante di l'adopzione di l'Islam era chì e moschee sò aperte in i stabilimenti, è cun elli - scole elementari (mektep). Grâce à l'Islam, les langues arabes et persiennes, ainsi que la culture arabe, se sont répandues ici. L'adopzione di l'Islam hà purtatu i Tatari Siberiani ancu più vicinu à i so parenti Kazan Tatars, chì i so antenati cunvertiti à l'Islam à u 10u seculu. L'Islam hà cuntribuitu à rinfurzà a cunnessione di i Tatari Siberiani cù i populi turco-musulmani di l'Asia Centrale. U cleru musulmanu, i pirsuni educati ghjunsenu in Siberia Occidentale da l'Asia Centrale, cun elli libri seculari religiosi. L'antica scrittura runica di i Tatari Siberiani hè stata rimpiazzata da una araba più prugressiva. E persone educate apparsu trà i Tatari Siberiani, l'alfabetizazione si sparse.
I Tatari Siberiani chì si cunvertiti à l'Islam avianu sempre resti pre-islamici. A venerazione di i lochi santi hè stata cunservata. Anu veneratu colline, laghi, arburi, petre eccezziunali, etc.
L'Islam era a religione ufficiale in i khanati di Tyumen è Siberian, è diventò gradualmente l'unica religione di i Tatari Siberiani. L'Islam è a so ideologia, a cuscenza islamica di a pupulazione di u Khanate Siberian hà aiutatu à sopravvive cum'è un populu in e cundizioni di u genocidiu ecunomicu, naziunale è religiosu più severu dopu a cunquista di e terri di u Khanate da u statu di Mosca.

A vita religiosa di i Tartari Siberiani
A vita religiosa di i Tartari Siberiani
A vita religiosa di i Tartari Siberiani
A vita religiosa di i Tartari Siberiani A vita religiosa di i Tartari Siberiani A vita religiosa di i Tartari Siberiani



Home | Articles

January 19, 2025 18:55:19 +0200 GMT
0.009 sec.

Free Web Hosting