L'ultimu sciamanu di u populu Nya

A nostra prima riunione hè stata per casu. Trà l'edifizii di a cità di Dudinka, cum'è s'ellu era discendenti da u scenariu per u filmu "Stalker", un edifiziu grisgiu inconspicuous cù l'inscription "Museu di Storia Locale" era oculatu. Ci avemu scontru, solu à u principiu ùn aghju micca capitu ciò chì questu omu cortu corpu cù una faccia impenetrable è appiattita in un stile orientali facia quì. Si stete, sbattulendu è canticchiatu qualcosa sottu u so fiatu, in u centru di a sala più grande di u museu, davanti à una vitrina cù un segnu "Attributi Shaman". Certi pirsuni circundavanu intornu à ellu, dicendu qualcosa, ma l'omu ùn hà micca cura di elli. Si ritirò cumplettamente in sè stessu, i so ochji inclinati eranu quasi tuttu u tempu chjusi.

Ovviamente, era una spezia di trance. Allora eru sorpresu di vede cumu u persunale di u museu hà purtatu rispettuosamente qualchi articuli da i magazzini per ellu, è quandu ellu hà dumandatu un vestitu, anu apertu a vitrina è li permettenu di ottene u vestitu shamanic pienu guardatu quì.
À a mo dumanda, u curatore di u museu hà rispostu : "Una volta à l'annu vene à parlà cù u vestitu di u babbu". Aghju amparatu da ella chì questu era Lenya Kosterkin, l'ultimu sciamanu di Taimyr, un discendente di a putente famiglia sciamana di Ngamtusuo. Vive alternativamente in Dudinka, da induve spessu ùn pò micca esce per mesi, dopu in u so paese nativu di Ust-Avam, chì hè luntanu à u nordu, nantu à a soglia di e muntagne Byrranga, dopu à u so "puntu" di caccia in u paese. tundra.
Ùn avia da diventà un sciamanu, hà intesu a chjama di u sciamanu, chì era digià diventatu una persona matura. Hè sempre luntanu da u so babbu, ma l'abitanti di Ust-Avam crèdenu chì ci hè "putere" in Lena, è qualchì volta venenu à ellu cù dumande. A maiò parte dumandanu à esse trattatu per friddi, cuts, bruises, ma una volta hà aiutatu una zitella chì soffre di una strana malatia - ùn m'hà micca spiegatu quale. Hè chjamatu per e vacanze in famiglia o dumandatu cunsiglii per "alimentà" l'idoli di famiglia.
Si rammenta bè cumu, da zitellu, u babbu u portava cun ellu à un puntu di caccia, tandu era luntanu in a tundra è ci ghjunghjenu in una trave (rimorca) imbricata da i cervi. In tutti i cimi, in i boschi è à e fonti d'acqua, hà vistu figurine di spiriti - i "maestri" di sti lochi, chì sò stati tagliati è posti quì da u so babbu, u grande shaman Tubyaku. Lenya è u so babbu campavanu a listessa vita cum'è tutti l'omi Nganasan: cacciavanu, pescavanu, andavanu i cervi, solu u so babbu hà trattatu ancu e persone, truvaru quelli chì mancanu in a tundra, è hà urganizatu un "prima festa di neve".
"A ghjente andava à u mo babbu tuttu u tempu", ricorda Lenya. - Babbu ùn hà mai ricusatu di aiutà. Calchì volta, dopu à u rituali, u chuma si stende nantu à u pianu per ore (era impussibile di fà u rituali in u fasciu) è vene à i so sensi, cum'è dopu l'obliu. Hà persu assai forza. Aiutò à e persone da parechje malatie, è una volta hà trovu un omu chì mancava in a tundra: hà fattu kamla per un bellu pezzu è poi indicò u locu induve a circà. Stendu sottu à a neve, ghiacciatu, ma vivu.
"Ùn aghju mai scurdatu di cumu aghju litigatu cù u mo babbu. Dopu hà battutu a testa di unu di l'idoli nantu à u flussu cù un ascia. U mo babbu ùn s'era mancu arrabbiatu, ma solu mi fighjulava stranamente è m'hà dettu di riparà tuttu. Aghju sobriatu allora è capitu ciò chì avia fattu. Allora chì l'idolu stava à u nostru puntu cù una testa avvitata cù cinta elettrica. U mo babbu m'hà pardunatu, è l'idolu m'hà pardunatu. Mi dispiace chì ùn aghju micca studiatu bè cun ellu allora. Quandu mi vulia dà u so vestitu principale, mi ricusò ... È l'hà datu à u museu.
Navighemu versu i bassi di Yenisei nantu à una vechja barca, dopu vulemu in elicotteru. Lenya Kosterkin hè cun noi. Hè bisognu à piglià i so figlioli in a cità, chì campanu in u paese cù i parenti - hè u tempu per i zitelli per andà in a scola.
L'edificazioni di barrack-type in quattru fila sò situati nantu à una collina vicinu à u fiumu Avam. Questu hè u paese di Ust-Avam. Una volta era un avanzatu per u sviluppu di e estensioni di Taimyr. Avà e persone quì sò veramente lasciate à i so dispositi. Nganasans è Dolgans custituiscenu a maiò parte di l'abitanti. À u nordu di u paese sò e muntagne di Byrranga, una spezia di fruntiera. Al di là di e muntagne, sicondu i Nganasans, a terra di i morti principia. Da questu latu di e muntagne - tundra infinita, paludi, nuvole di moscerini è pile di equipaggiu rusty. Oghje, solu uni pochi di famiglie ponu sopravvive in a tundra - quelli chì ùn anu micca persu a so capacità di caccia di cervi.
Nganasans ùn anu più cervu domesticu - l'ultimi sò stati sterminati in l'anni settanta. Vicinu à parechje case in u paese ci sò sempre slittini cù cose imballate. Ma i renni ùn saranu mai imbrigliati à questi sled. I vechji preparanu e slitte è i so vestiti tradiziunali pè l'ultimu viaghju.
In u 1995-1996, un gruppu d'imprendituri entusiastici, cù u sustegnu di l'autorità lucali, hà pruvatu à rinviviscia a banda di cervi domestici Nganasan. Avemu purtatu parechji animali da Yakutia in elicotteru. U cervu hà tenutu finu à l'inguernu, è quandu u clima fretu hè stallatu, morse unu à unu da a fame. A seconda volta, in l'inguernu, quandu u Yenisei "s'arrizzò", anu pruvatu à superà u cervu da l'altra parte di u fiume, da i Nenets. Duranti un viaghju di duie settimane, quasi tutta a piccula banda andò à u "salvaticu" - un cervu salvaticu. "E prima, lassemu i nostri cervi à traversu a banda salvatica, è a nostra mandria aumentava di parechje decine di capi. A famiglia ùn hè mai partita ", dice Lenya. Aghju dumandatu à i ghjovani in u paese di Ust-Avam: "Vulete pasce i cervi in a tundra avà?" Di regula, scuzzulavanu a testa: "Nè. Questu hè un travagliu troppu duru, avà ùn ci hè più nimu abituatu. Quale vole dorme in a neve per parechji mesi? Ma uni pochi di pirsuni, cum'è hè risultatu, sò pronti à vultà à a causa di i so antenati. "In paese si face veramente male", m'hà dettu unu. - In l'inguernu, ùn ci hè nunda ancu di cumprà carbone per riscalda una casa. Dunque, l'inguernu scorsu, u mo babbu è eiu chjudemu a casa è campava in una trave, à un puntu di caccia, à 70 chilometri da u paese. S'è no aviamu i cervi, almenu una decina, ci sariamu partiti à vaghjime. Saria bellu di caccia - u nostru puntu hè digià cumplettamente sbulicatu.
E persone chì una volta possedevanu u territoriu di una penisula tamanta cuntinueghjanu avà a so esistenza storica in parechji picculi paesi. U numaru di Nganasans diminuite annu per annu, avà ci sò circa quattru mila di elli. Forse u ghjornu venerà prestu quandu l'anima d'uccelli di l'ultimu Nganasan volarà à a Terra di i Morti, oltre e muntagne aspre di Byrranga.
Hè accadutu chì u vechju artista di Dudinka, Motemyaku Turdagin, ferma u guardianu di a memoria di u populu sanu. A memoria di Motemyaku hà cunsirvatu u modu di vita di i Nganasani - a pesta, i cervi, i sleds, i sciamani ... I ritratti di a vita tradiziunale di Nganasan sò avà solu nantu à i so acquarelli.
È l'ultimu purtatore di a tradizione mistica era Lenya Kosterkin, nata Lantemyaku Ngamtusuo. Ci sò leggende nantu à u shaman Dukhod da u clan Ngamtusuo - u missiavu di Leni - finu à questu ghjornu. Dicenu chì puderia turnà in un lupu è tumbà cù una sola vista. Hà sempre trovu persone perse in a tundra è trattava i pazienti più senza speranza. Duhode, cum'è u sciamanu più forte, era spessu avvicinatu da persone di altri clani. I so dui figlioli, Dyuminme è Tubyaku, sò ancu diventati sciamani. In l'anni ottanta, l'espluratori polari ghjunsenu à Tubyak, fendu una transizione in tuttu u nordu suvièticu. Anu trovu u vechju chì vede u lanciamentu di a nave spaziale in televisione. "Perchè anu purtatu tantu ferru in u spaziu?" Tubyaku dumandò è guardò à l'esploratori polari cun grande pietà. "Sò andatu duie volte à a luna senza ferru ..."
U putere suvièticu ghjunse à Taimyr in i primi anni trenta. Hè stata purtata nantu à l'ale da i piloti - romantichi di a cunquista di u Nordu: "per cumbatte è circà, per truvà è micca rinunzià ..." A pena guessanu chì avianu purtatu a morte à una cultura sana. I vechji di Taimyr parlanu sempre cun orrore di una donna cù un globu chì illuminava cù entusiasmu i "persone scuru". "Oculta i zitelli, vene a donna shaitan cù una petra tonda!" - dissenu tandu, è per una bona raghjone : l’educatrice è i so assistenti piglianu i zitelli è li mandanu in cità, in un internatu, per fà custruttori esemplari di un avvene luminoso da i discendenti scuri di i pastori di renni. E mamme lasciate senza figlioli diventanu prestu un ubriacu inveteratu, i babbi ancu. I sciamani, cum'è purtatori di insignamenti stranieri à u regime suvièticu, sò stati messi in campi. A ghjente ci hà parlatu di i fratelli Dyuminme è Tubyaku, u ziu è u babbu di Leni. Anch'elli sò diventati vittime di a caccia di u sciamanu.
Quandu un sciamane mori, solu u figliolu mediu hà u dirittu di seguità i so passi. Tale hè a tradizione. Duhode hà avutu parechji figlioli. Murendu, hà datu à Tubyaku, u figliolu mediu, forgiatu da u ferru è u ramu è cusitu in diversi lochi di u vestitu, l'imaghjini di spiriti aiutanti - l'elementu principalu di l'attrezzatura di u shaman. "Ferru dipintu" - hè cusì chì i Nganasans chjamanu queste maschere. Hè à questi spiriti chì u sciamanu s'indirizza durante i rituali. È ùn ci hè più valore per a famiglia sciamanica chè queste maschere, tramandate da generazione in generazione.
E ancu s'è dopu à a morte di u so babbu, un altru figliolu, Dyuminme, era un shaman tutta a so vita è a so surella Nobobtie hà ancu cuminciatu à shaman - a ghjente hà veramente ricunnisciutu solu Tubyaka cum'è shaman. A gelosia è l'inimicizia suscitanu trà i fratelli. Ognunu di elli si cunsidereghja solu un veru shaman. Ils se faisaient du mal l'un à l'autre autant qu'ils pouvaient et même écrivaient des dénonciations l'un contre l'autre, à cause de laquelle les deux étaient dans les camps. A seconda volta inseme. Ma ancu questu ùn li hà micca unitu, è si odiavanu l'altri finu à a so morte. È sciamanizatu finu à a fine.
Inseme cù Lenya andemu à u so "puntu di caccia". Ci sò segni di unghie d'orsu nantu à a pesta. Lena piglia questu assai seriu. Hè sicuru chì micca un orsu ordinariu hè ghjuntu à visità ellu. Speremu chì u sciamanu ci mostrarà infine u rituali. È cusì succede.
Lenya "alimenta" e maschere di orsi, bianchi è neri. Questi orsi sò i so aiutanti animali sciamani. U missiavu di Leni, u famosu Duhode, hà avutu i loons cum'è i so assistenti principali. Tubyaku hà un falcu è un lupu. À u principiu mi pare chì u so monotonu murmuriu è tamburinu ùn si ferma mai. Hè digià a seconda ora di a notte, u rituali cuntinueghja per quattru ore. Battiti monotoni è recitativu. A so moglia, chì l'aiuta, spiega: "Comunica cù i spiriti di i so aiutanti d'orsu. Li dumanda di vene, ma per una certa ragione ùn volenu micca. Li persuade è prumetti di alimentalli.
M'arricordu di marchi d'unghje d'orsu prufondu lasciati nantu à u muru di u lodge di caccia. L'orsu chì hè ghjuntu l'annu passatu duverebbe esse di a taglia di un omu. À questu puntu, i mo pinsamenti sò interrotti da un gemimentu chì si rompe in un urlo. E persone chì si sò riunite in a pesta rompe u so torpore. Lenya cumencia à parlà forte, in una voce piena cù qualcunu invisibule, movendu sia à un tonu più sottile, supplicante, poi di colpu, pronuncià qualchi frasi micca più in voce, ma in un ruggitu quasi bestiale. Allora si cala di novu è per circa duie ore più monotonamente batte u tamburinu. Infine, dopu avè finitu kamlat, si sfonda in sfinimentu.
"L'annu passatu", mi dici unu di i parenti di u sciamanu, "semu assittatu cusì tutta a notte è po sentemu u frustu di i passi in a tundra... Semu tutti quì, in a pesta. Ci ghjalemu, avemu a paura di spustà... I passi si avvicinanu. Avemu avutu paura - almenu corre, ma induve scapperai ? È avà u canopy di a pesta si alluntanassi - è un omu fighja in noi, u cacciatore hè diventatu. Aghju seguitu u rumore cum'è guida. Camminatu tutta a notte. Ci hà guardatu, hà vistu un focu è un sciamanu cù un tamburinu è corre ... Oghje, ùn si vede micca spessu questu in a tundra.

L'ultimu sciamanu di u populu Nya
L'ultimu sciamanu di u populu Nya
L'ultimu sciamanu di u populu Nya
L'ultimu sciamanu di u populu Nya L'ultimu sciamanu di u populu Nya L'ultimu sciamanu di u populu Nya



Home | Articles

January 19, 2025 19:06:08 +0200 GMT
0.009 sec.

Free Web Hosting