"U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX)

Duranti u periodu suvièticu in Russia, e credenze religiose è a mitulugia eranu cunsiderate una reliquia di u "passatu scuru" è sò sempre trattati unilateralmente. U slogan di u "valore intrinsicu" di i culturi siberiani, a so unicità, ùn importa micca quantu allargatu à tuttu ciò chì riguarda i culti, rituali è altre manifestazioni di a mentalità naziunale. In u risultatu, a strata di a cultura etnica propria hè diventata più fina, è u vacuum hè pienu di innovazioni indifferenti à i valori è ideali di u populu. U discrediting di l'antica cultura hà purtatu à u fattu chì i populi di Siberia eranu scomunicati da a maiò parte di a so cultura originale. Ricertamenti, in ligna cù a crescita di a cuscenza d'autore etnica, un prucessu inversu hè apparsu: a cunversione di i populi siberiani à i custanti di a so propria visione di u mondu.
Comu sapete, l'imagine etnica di a cultura spirituale di u populu hè custituita da parechji cumpunenti, chì sò un tipu di "indicatori etnici", "caratteristiche etniche", "determinanti etnici". Una di queste caratteristiche essenziali hè a tradiziunale di ogni ghjornu (cumprese a religione ogni ghjornu) di a cultura spirituale, chì distingue questa comunità etnica da altri gruppi etnici. A religione è a mitulugia agiscenu cum'è caratteristiche etniche distintive. A so influenza ùn si estende micca solu à u latu intellettuale di a cuscenza umana, ma ancu à u so latu emutivu è trova spressione in a tutalità di l'azzioni - in rituali è costumi, in certe forme di vita, in l'azzioni di e persone, in forme di divertimentu, in modi di commemorazione di avvenimenti impurtanti in a vita persunale è suciale è in abitudini è tradizioni seculari. Per quessa, u studiu di i cambiamenti in l'esfera di i rituali religiosi aiuta à risolve un prublema metodulugicu cusì generale cum'è una analisi retrospettiva di e specificità culturali di e cumunità etniche.
U panteonu di rapprisintanti di u mondu invisibule di i spiriti in a tradizione Khakass hè largu. Sta categuria include l'abitanti di u Mondu Superiore, Mediu è Inferjuri. U Upper World hè abitatu da nove divinità principali - chayans (creatori). U Munnu Mediu hè in realtà un mondu umanu in quale una persona hè pienamente realizata. Quì si sperienze l'influenza di i spiriti di u Mondu Upper è Lower, è ancu di i spiriti di elementi naturali è fenomeni, è ogni tipu di spiriti dannusu. Erlik Khan vive in u Munnu Bassu cù i so figlioli è e so figliole, è ancu i morti. Sicondu a tradizione, i celesti è i Downworlders raramente visitanu u Mediu Munnu. Apparentemente, a "remoteness" di sti spiriti hà influinzatu a preservazione in a cuscenza mitologica di e persone, idee nantu à elli. In a vita di i Khakas, i più tenaci eranu credenze religiose è mitologiche assuciate à u Munnu Mediu, chì ùn pò micca esse dettu di u Mondu Superiore è Inferjuri. U Khakass conserva sempre i costumi è i rituali cundizionati da idee nantu à i spiriti di u Mediu Munnu. Prima di tuttu, questu hè spressione in "alimentazione" è indirizzendu i spiriti-maestri di l'elementi è i fenomeni naturali (i spiriti di muntagna, acqua, focu, etc.). "Per una persona, u mondu reale di u Mediu era u più accessibile per u sviluppu è a cunniscenza" [Visione di u mondu tradiziunale di i Turchi di Siberia Meridionale: Spaziu è tempu. U mondu reale. Novosibirsk: Nauka, 1988, p. 29]. U mondu mediu era a sfera cintrali in quale i valori è e credenze di una sucità determinata eranu situati, per quessa, in una forma colapsata. Hè u centru chì urganizeghja simboli, valori è credenze. È hè u centru perchè hè limitante, irriducibile. Hè ellu chì determina a natura di u sacru in ogni sucità. U Khakass, cum'è parechji altri populi, ùn si separanu mai da a natura è da u territoriu chì occupanu. A cunnessione cù a so terra ancestrale era cusì forte chì quandu anu realizatu i culti, si vultò à i divinità di l'elementi di a natura più spessu chì à i Dii supremi. Finu à avà, e credenze tradiziunali sò state cunservate trà i Khakass, chì riflettenu idee animistiche nantu à a natura è l'omu. Di sicuru, u tempu face i so propiu aghjustamenti, assai idee tradiziunali sò mudernizati è cuntinueghjanu à campà in forme mudernizate.
E credenze tradiziunali anu sempre attiratu l'attenzione di i scientisti, è pocu tempu, questu interessu hà ancu intensificatu. Cunsiderendu chì per via di cambiamenti fundamentali in l'ecunumia, a cultura è a vita, in e cundizioni di u nostru paese, l'antica visione di u mondu di a ghjente hà ancu cambiatu, certi fenomeni, in particulare quelli assuciati à l'idee religiose, cumpresu u sciamanisimu, anu lasciatu a cuscenza di e persone è a vita pratica, più è più i materiali cullati da l'anziani acquistanu un significatu, malgradu u fattu chì sò un "pruduttu" di a sucetà sovietica, certi idee arcaiche fermanu sempre in a so mente.
A rilevanza di a ricerca scientifica in u campu di l'idee religiose è mitologiche hè determinata da a necessità micca solu di revelà a vera stampa di a so esistenza è di scopre a genesi, ma u più impurtante, di stabilisce e ragioni di a preservazione di certe idee tradiziunali stu ghjornu.
U cuncettu cintrali di u nostru travagliu serà u terminu cuscenza tradiziunale. Hè da nutà chì a cuscenza tradiziunale currisponde à e cundizioni suciali di a vita di un gruppu etnicu, u stadiu di u so sviluppu suciale, a struttura di u sustegnu di a vita (basa materiale). In vista di l'ultime circustanza, avemu cunsideratu legittimu à utilizà tali cuncetti cum'è "cultura tradiziunale", "visione di u mondu tradiziunale", etc., vale à dì da u cuncettu di "tradiziunale" - un sistema di fenomeni culturali per via di a basa socio-ecunomica di u mondu. A sucetà Khakass di u 18th - principiu di u 20u seculu, un modu di produzzione storicamente stabilitu basatu annantu à una ecunumia pastorale semi-nomadica. Dunque, u terminu "tradizione" hè utilizatu da noi in un sensu largu. Quì simu in piena sulidarità cù K.V. Chistov, chì hà scrittu: "I termini "cultura" è "tradizione" in un certu cuntestu teoricu sò sinonimi, o, forse, più precisamente, quasi sinonimi. U terminu "cultura" si riferisce à u fenomenu stessu, è "tradizione" - u miccanisimu di u so funziunamentu. Simply put, a tradizione hè una reta (sistema) di cunnessione trà u presente è u passatu, è cù l'aiutu di sta reta, una certa selezzione, stereotipu di l'esperienza è u trasferimentu di stereotipi sò fatti, chì sò poi riproduci "[Chistov K.V. Tradizioni, "società tradiziunali" è prublemi di variazione. // Etnografia sovietica, 1981, No 2, 1981, p. 106]. In questu sensu, a cultura implica un sistema adattativu custituitu da elementi culturali di diversi ordini, stabile è cambiante secondu l'ambiente esternu - naturali è culturale - puliticu, è include una tradizione chì hè u focu di paradigmi culturali chì sò intrinsecamente immubiliati. è permette solu cambiamenti esterni, ancu s'ellu qualchì volta apparentemente assai significativu. Hè in questu sensu chì capiscenu i termini cultura religiosa è mitologica di i Khakasses, chì hè l'ughjettu di stu studiu. U sughjettu di u studiu hè l'idee tradiziunali di i Khakas nantu à i caratteri mitologichi di u Mediu Munnu è i costumi è i rituali assuciati cun elli.
U quadru cronologicu copre principarmenti a seconda mità di u 19u - 20u seculu. L'scelta di stu periodu cronologicu hè spiegatu da e pussibulità di a basa di fonte. Limite suttana di u studiu : seconda mità di u XIXmu seculu. - un tempu di funziunamentu relativamente stabile di rituali famigliali è tribali, normi tradiziunali di relazioni. U cunsirvaturisimu di a tradizione, è ancu l'implicazione di una larga gamma di fonti, permette di ricustruisce u sistema mito-rituali di Khakass assuciatu à a venerazione di i spiriti di u Mediu Munnu.
U quadru territuriale di u travagliu hè limitatu da l'area di a Republica di Khakassia, è ancu di e regioni sittintriunali (Choisky, Turachaksky) di a Republica Altai. L'ultima regione hè stata scelta cum'è un ogettu di studiu per via di a so pusizioni territuriale di cunfini, chì hà permessu à sti gruppi etnici (Khakas è Altaiani di u Nord) per realizà scambi culturali. L'autore hà cullatu materiali etnografichi in i lochi densamente populati da Khakass - in i distretti Askiz, Tashtyp, Shirinsky. U travagliu hè statu scrittu nantu à a basa di materiali cullati principarmenti da u gruppu etnicu Sagay, è ancu cù i materiali di i predecessori. Questu hè spiegatu da u fattu chì i Sagays anu conservatu largamente a so lingua nativa è l'idee tradiziunali religiose è mitologiche, è ancu i costumi è i rituali assuciati cun elli.
L'obiettivu di u travagliu hè di studià un inseme di prublemi ligati à u locu è u rolu di l'idee tradiziunali assuciati à i caratteri mitologichi di u Mediu Munnu in a vita di i Khakass, per chjarificà u so rolu è u significatu in u cumpurtamentu, cumunicazione è valore. sistemi, è di stabilisce i mutivi di a preservazione di certe idee tradiziunali à questu ghjornu.
Per risolve stu prublema, avete bisognu di risolve i seguenti compiti:
per ricustruisce u cumplessu mitologicu-ritualu di u Khakass, assuciatu à l'idee nantu à u Mediu Munnu è i caratteri mitologichi chì l'abitanu;
scopre u locu di l'omu in u mondu naturali di i vivi;
per ricustruisce è analizà l'idee di i Khakas nantu à l'anima nantu à a basa di u so propiu campu è i materiali lessicali, cù l'implicazione di i materiali di i so predecessori;
discrìviri è analizà u locu è u rolu di i sciamani in a stampa tradiziunale di u mondu Khakas;
in u cuntestu di a trasfurmazioni di a cultura di u Khakass, un tentativu deve esse fattu per identificà è analizà a natura è u mecanismu di cambiamenti in u cumplessu di idee è idee assuciati cù i caratteri mitologichi di u Mediu Munnu;
analisi di l'influenza di l'idee mitologiche nantu à a vita di e persone.
Teorica - basa metodulugia è metodulugia di ricerca. U principiu principale in u studiu hè u principiu di storicismu, quandu ogni fenomenu culturale hè cunsideratu in un cuntestu socio-ecunomicu specificu cum'è un sistema mobile di interazzione trà a cultura di supportu di vita è idee di visione di u mondu. In u prucessu di ricerca, i sviluppi teorichi è e disposizioni principali di l'opere di V.N. Toporova (analisi basatu nantu à i metudi di ricustruzzione storica è linguistica comparativa di l'imaghjini mitologichi), A.K. Baiburin (sviluppu di un cuncettu tipologicu in u studiu di u sistema rituali di i Slavi orientali), u metudu di E.L. Lvova, I.V. Oktyabrskaya, M.S. Usmanova, A.M. Sagalaeva (Vista di u mondu tradiziunale di i Turchi di Siberia Meridionale. Novosibirsk: Nauka, 1988, 1989, 1990) - u studiu di a visione di u mondu tradiziunale cum'è un sistema religiosu è mitologicu unicu di i Turchi di Siberia Meridionale in dui aspetti principali: l'idea di u mondu è l'idea di l'omu.
Quandu studia i cumplessi arcaichi di a cultura, l'autore usa u metudu di reliquie, metudi comparativi-storici, storicu-tipologichi, metudi di ricerca sistemica, strutturale-funziunale, chì inseme hà permessu di distingue elementi strutturalmente significativi di i fenomeni etno-culturali individuali. traccia l'evoluzione di l'ultime annantu à un certu periodu di tempu è determina l'urighjini geneticu. U studiu di a cultura, di sicuru, ci vole à u circadori à aduprà u metudu di s'abitua à a cultura, fighjulendu da l'internu, chì apre novi uccasioni di capisce u funziunamentu di i so elementi cintrali è periferichi, miccanismi è trasfurmazioni.
A basa di a fonte di a dissertazione include fonti etnografiche, folklore è scritte. fonti etnografiche. I fonti principali per a scrittura di u travagliu sò stati i materiali raccolti da l'autore durante e spedizioni etnografiche di campu da u 1996 à u 2002. in e regioni di a Republica di Khakassia è una spedizione etnografica à e regioni sittintriunali (Choisky, Turachaksky) di a Republica Altai in 2001-2002. A ricerca in a Republica di Khakassia hè stata fatta in i seguenti insediamenti: Askiz, Verkh-Askiz, Kazanovka, Lugovoe, Ankhakov, Ust-Baza, Lower Baza, Verkh-Baza, Beika, Syry, Ust-Es, Ust-Tashtyp, Nizhnyaya Teya, Politov, Chakhsy Khonykh, Ust-Chul, Otty, Verkh-Teya, Kizlas, Ust-Khoiza, Kartoev, Tyurt-Tas, Tashtyp, Chilany, Buttrakhty, Shira, Argystar. A ricerca in a Republica di Altai hè stata fatta in i stabilimenti: Sankin ail, Tondoshka, Tuloy, Kurmach-Baigol, Artybash, Iogach, Kebezen, Ust-Pyzha, Novotroitskoe.
L'autore di stu travagliu, chì parla a lingua Khakass, era presente è hà participatu à a cerimonia di adurà a statua di petra "Ah-tas", chì hè accadutu in lugliu 1996, in u distrittu di Askizsky, in un locu vicinu à u paese di Kazanovka.
L'infurmazione orale in u cursu di a ricerca di u campu hè stata ottenuta (aduprendu un registratore di voce) da l'informatori di l'anziani (1900-1930) attraversu l'osservazione diretta, l'interrogazione, a conversazione, l'arregistramentu di storie, leggende, leggende.
fonti di folklore. Per l'analisi scientifica, l'autore s'ampara nantu à i testi di leggende, leggende, miti è fiabe di i Khakass, Shors, Altaians, scritti à a mità di i seculi 19th-20th. N.F. Katanov, S.D. Mainagachev, A.V. Anokhin, N.P. Dyrenkova, V.Ya. Butanaev, P.A. Troiakov. L'affidabilità di i registri, frà altri cose, hè basatu annantu à a cunniscenza di e lingue di i populi studiati da tutti i circadori.
fonti scritte. A dissertazione usa infurmazioni nantu à l'idee religiose è mitologiche di i Khakasses, arregistrati da i scientisti di viaghju P.S. Pallas, I.G. Georgi, M.K. Castren, ufficiali zaristi I. Pestov, G.I. Spassky è altri.
Novità scientifica di u travagliu. Per a prima volta, i materiali inediti cullati durante a ricerca di u campu di l'autore sò intrudutti in a circulazione scientifica. Hè statu fattu un tentativu di sistematizà tuttu u cumplessu di a visione di u mondu è di l'idee di valore normativu è l'idee ligati à u Munnu Mediu in ligna cù una sola visione cunceptuale. In u cuntestu di a trasfurmazioni di a cultura di u Khakass, un tentativu hè statu fattu per identificà a natura è u mecanismu di cambiamenti in u cumplessu di idee è idee assuciati cù i caratteri mitologichi di u Mediu Munnu.
Impurtanza pratica. I dispusizioni principali è cunclusioni di a dissertazione pò esse usatu in a preparazione di l'opere nantu à a storia antica è medievale è a cultura di i populi di Siberia, enciclopedia, libri di testu, u sviluppu di corsi di furmazione, è ponu esse aduprati per u guvernu.
U gradu di sviluppu di u tema. A discrizzione scientifica di e credenze religiose, i culti di i Khakass, è ancu altri populi di a Siberia Meridionale, principia in u 1721, quandu sti lochi eranu visitati da i primi scientisti di viaghju D.G. Messerschmidt è F.I. Stralenberg. Eranu i primi à attentu à i monumenti antichi, detti e so descrizzioni è schizzi. I so materiali cuntenenu solu infurmazione frammentaria nantu à l'esistenza di credenze animiste è certi rituali, in particulare, anu registratu u cultu di statue di petra trà i Khakass. In l'anni 30 - 40 di u 18u seculu, a seconda spidizioni accademica visitò Khakassia, u so scopu era di studià i risorsi naturali di Siberia, a storia è l'etnografia di i so populi, è cunduce l'osservazioni astronomiche. I so participanti eranu G.F. Miller, I.E. Gmelin, I.F. Fisher, Ya.I. Lindenau.
In u 1771 - 1772. Khakassia divintò l'ughjettu di l'attinzioni di i participanti di a spedizione accademica, guidata da famosi viaghjatori è naturalisti P.S. Pallas è I.G. Georgi. Anu culligatu è riassuntu materiali significativu nantu à l'idee tradiziunali di u Khakass.
In a prima mità di u XIX seculu. a maiò parte di l'opere etnografiche, induve ci sò materiali nantu à a cultura spirituale di i Khakasses, sò stati scritti da i funzionari zaristi G.I. Spassky; A.P. Stepanov; N. Pestov; N.S. Shchukin; ON. Kostrov; N. Popov; A.A. Yarilov. Anu datu un vastu materiale nantu à a cultura tradiziunale, l'ecunumia, u dirittu custumiali, a cumpusizioni tribali, a famiglia è i rituali tribali, u sciamanisimu, etc.
Dapoi a seconda mità di u 19u seculu, a Chjesa Ortodossa hà intensificatu e so attività in Khakassia. Certi preti, rializendu a bassa efficienza di a cristianizazione di u Khakass senza cunniscenze di e caratteristiche etniche è culturali di u populu, cuminciaru à studià a so lingua, tradizioni, visione di u mondu. In u risultatu, una seria di messagi informativi nantu à e credenze religiose, i rituali di famiglia apparsu in a Gazette Diocesana Yenisei, l'autore di quale era u prete N. Orfeev. À a mità di u 19u seculu, l'interessu in l'etnografia di u Khakass hà aumentatu da parte di u mondu scientificu. In u 1847, per chjarificà e radiche etnogenetiche di i finlandesi, u linguista è etnografu finlandese M.A. Castrenu. Hà cullucatu materiali preziosi nantu à a mitulugia è u folklore di i Khakass.
Una preziosa cuntribuzione à u studiu di l'archeologia, l'etnografia, u folklore è a lingua di i Khakasses hè stata fatta da l'opere di l'eccezziunale Turkologist V.V. Radlov. I meriti enormi in u studiu di u folklore, a lingua è a cultura è di u so populu nativu appartenenu à u famosu scientist - Turkologist N.F. Katanov.
In u ghjurnale "Niva" per u 1871, hè publicatu un articulu "Shamanism and shamans". Sfortunatamente, l'autore ùn hè micca statu identificatu. In questu travagliu, infurmazione interessante hè stata datu nantu à e cose di cultu di i shamani.
In u "Yenisei Diocesan Gazette" per u 1888, l'articulu informativu d'Aleksandrov "On the Religious Worldview of the Minusinsk Aliens" hè statu publicatu.
Diversi infurmazioni nantu à u sciamanisimu sò cuntenuti in u travagliu di P.A. Kropotkin "Sayan Range è Minusinsk District".
In u 1894, P.E. ghjunse in Khakassia in nome di l'Academia Russa di Scienze. Ostrovskikh. Duranti a spidizioni, hà sappiutu cullà i materiali chì cuntenenu dati nantu à l'etnogenesi, a cultura materiale, i rituali di famiglia è e credenze populari di i Khakas.
U Museu di Minusinsk, fundatu in u 1877 da N.M. Martyanov. Les œuvres de E.K. Yakovleva, V.A. Batina, F.Ya. Kona. Parechji travaglii nantu à u sistema religiosu di i Khakass sò stati scritti da D.A. Clementi. Sti circadori anu nutatu a trasfurmazioni in corso di a cultura etnica di i Khakass, assai attenti hè stata pagata à a cultura spirituale, in particulare u shamanism, è i rituali tradiziunali di ogni ghjornu.
I materiali nantu à e credenze religiose tradiziunali di i Khakass sò dispunibili in u travagliu di I.I. Karatanov "Caratteristiche di a vita esterna di i Tatari Kachin".
Grandi meriti in u studiu scientificu di a Siberia, cumpresa a cultura spirituale, è ancu di sustene u dirittu di i populi indigeni à sviluppà e so tradizioni storiche è culturali è a rinascita pulitica, appartenenu à i rapprisentanti di u muvimentu regiunale - N.M. Yadrintsev, N.N. Kozmin è altri.
In u 1898, una monografia di Kuznetsov A.A., P.E. hè publicata in Krasnoyarsk. Kulakov "Minusinsk è Achinsk stranieri".
A descrizzione di i rituali religiosi di u Khakass hè stata realizata da u prete Askiz N. Sukhovskoy.
A vigilia di a Rivuluzione d'ottobre di u 1917, l'etnografu Khakass S.D. Mainagachev.
À mezu à i circadori suvietichi, un gran meritu in u studiu di l'idee tradiziunali religiose è mitologiche di u Khakass appartene à u prufessore L.P. Potapov. Una preziosa infurmazione nantu à l'idee religiose è mitologiche di i Khakass è Shors (persone cù ligami etnogenetici diretti) hè cuntenuta in l'opere di N.P. Dyrenkova.
In u 1928, una breve nota di V.K. Serebryakov "In u tema di l'elementi pro-asiatici di a cultura trà i Khakass", chì cita l'esistenza di un cultu di cervu trà i Khakas in u passatu.
D.K. Zelenin.
In u 1947, u travagliu di D.E. Khaitun "Resti di totemismu trà i Khakas", dedicatu à i primi formi di a religione di i Khakas.
L'eminente etnografu sovieticu S.A. Tokarev.
U famosu etnografu S.V. hà studiatu l'arti decoru è applicata di i populi di Siberia. Ivanov.
In u 1944, un centru scientificu lucale hè statu creatu - l'Istitutu di Ricerca Scientifica Khakass di Lingua, Literatura è Storia, grazia à quale u studiu di l'etnografia di i Khakas da i sforzi di u persunale naziunale hà iniziatu. L'opera di K.M. Patachakova, Yu.A. Shibaeva, V.E. Mainagasheva, V.Ya. Butanaev.
Famosu etnografu-religiosu peruvianu N.A. Alekseev appartene à a generalizazione, i travaglii capitali nantu à u studiu di e prime forme di religione è u sciamanisimu di i populi di lingua turca di Siberia [Alekseev N.A. I primi formi di religione di i populi di lingua turca di Siberia. Novosibirsk: Nauka, 1980. - 250 p.; Alekseev N.A. Shamanismu di i populi di lingua turca di Siberia. Novosibirsk: Nauka, 1984.– 232 p.; Alekseev N.A., Credenze religiose tradiziunali di i populi di lingua turca di Siberia. Novosibirsk: Nauka, 1992.– 242 p.].
In cunnessione cù a storia iniziale di a cultura kirghisa, l'archeologi studianu a visione tradiziunale di u mondu Khakass - L.R. è I.L. Kyzlasov è Yu.S. Khudyakov.
E.L. Lvova, A.M. Sagalaev, M.S. Usmanova, I.V. Oktyabrskaya, chì hà risultatu in a liberazione di u travagliu di u listessu nome, custituitu di trè libri "Visione di u mondu tradiziunale di i Turchi di Siberia Meridionale". Stu travagliu era un grande passu in u studiu di a cultura di i populi indigeni di Siberia. L'autori di e monografie anu pussutu micca solu di discrive u cuntenutu di a stampa religiosa è mitologica di u mondu di i Turchi di a Siberia Meridionale, ma ancu di cunsiderà bè cum'è un tipu di sistema in quale a natura è l'omu sò rapprisentati in l'aspettu. di dimensioni spazio-temporale è di cunnessione. Una attenzione considerableu hè stata pagata à a furmazione è u funziunamentu di i cerimonii religiosi altamente sviluppati di i populi di lingua turca di a Siberia Meridionale, brillanti in termini di mezzi espressivi. Extremamenti significativu per u cuntenutu di u travagliu hè l'inclusione in questu di prublemi ligati à a struttura tradiziunale di a sucità di i Turchi di a Siberia Meridionale è a so ghjerarchia suciale è religiosa.
Un turcologu è etnografu ben cunnisciutu, u prufessore V.Ya. Butanaev. Hà iniziatu l'intruduzioni di u terminu "Khoorai" o "Hongorai" in a circulazione scientifica per denotà l'associazione etno-sociale di i Khakas à a fine di u Medievu. Molta attenzione à V.Ya. Butanaev si dedica à studià a cultura di Khakass. In l'opere "Honoring the Teses between the Khakasses", "U Cultu di a Dea Umai trà i Khakasses", "L'educazione di i zitelli trà i Khakasses", "The Service Spirits-Teses of the Khakass Shamans", "Folk Medicine". di u Territoriu Khakass-Minusinsk", "U Cultu di u focu trà i Khakass" chjamatu dopu sò stati descritti è analizati in detail, rituali di famiglia, credenze religiose tradiziunali, medicina tradiziunale è assai di più. V.Ya. Butanaev hà sappiutu dimustrà chì sottu a influenza di u Buddhismu è u Cristianesimu, u Khakass hà sviluppatu una forma speciale di a religione naziunale Ah-chayan (lit. Fede bianca), chì pò esse cunsideratu cum'è una variante di Burkhanismu. U gran meritu di V.Ya. Butanaev hè ancu u fattu chì, in u risultatu di parechji anni di travagliu propiu, hà cullatu è introduttu in a circulazione scientifica un corpus enorme di materiale lessicale Khakass, chì hà e so radiche in strati arcaichi è hè avà fora di usu attivu. U risultatu di stu travagliu hè a publicazione in u 1999 di u dizziunariu storicu è etnograficu Khakass-Russian.
U studiu di a visione di u mondu tradiziunale di i Khakas hè L.V. Anzhiganova. I so travaglii furnisce una analisi filosofica è sociologica di a stampa tradiziunale di u mondu Khakas. L.V. Anzhiganova analizà l'evoluzione di a visione di u mondu di un gruppu etnicu cum'è un prucessu di furmazione è sviluppu di un sistema di auto-sviluppu apertu utilizendu dati da parechji campi scientifichi (filusufìa, sociologia, etnografia, archeologia, storia è folklore). Ella cunduce una cunniscenza di u rolu di a visione di u mondu etnicu cum'è un fattore in a furmazione di a subjectività di l'ethnos.
Cusì, vedemu chì durante un longu periodu, l'area religiosa è mitologica di a cultura spirituale di Khakass attrae l'attenzione di parechji circadori. In ogni casu, u corpus religioso-mitologicu assuciatu à l'idee nantu à u Mediu Munnu è i caratteri mitologichi localizzati in questu ùn hè micca statu studiatu abbastanza.
Appruvazioni di u travagliu. L'aspettu principali di stu travagliu sò stati riflessi in i rapporti di l'autore à e sessioni annuali di l'Istitutu di Archeologia è Etnografia di a Branca Siberiana di l'Academia Russa di Scienze (1999 - 2001), à i Cungressi Studenti Internaziunali "Studente è Scientificu è Tecnicu". Prugressu: Archeologia è Etnografia" (2001-2002), è sò ancu riflessi in publicazioni scientifiche presentate in a lista di l'opere di l'autore.
Struttura di tesi. U travagliu hè custituitu da una introduzione, trè capituli, una cunclusione, una lista di informatori, una lista di riferimenti è una lista di abbreviazioni.
Cuntinutu principali di a dissertazione
In l'intruduzioni, a pertinenza di u tema è a novità scientifica sò sustinuti, u scopu è u cuntenutu di i travaglii posti nantu à a strada sò formulati, a storiografia di u prublema hè delineata, l'ughjettu è u sughjettu di a ricerca sò individuati, u basa teorica è metodulugia è fonti sò indicati, u quadru cronologicu di u tema hè determinatu.
In u primu capitulu "Spiriti-proprietari di l'elementi è i fenomeni naturali" hè statu fattu un tentativu di sistematizà l'idee religiose è mitologiche nantu à i spiriti di a muntagna, l'acqua è u focu. U capitulu hè custituitu di trè paragrafi.
U primu paràgrafu "U cultu di e muntagne trà i Khakas" include quattru sezzioni. A prima rùbbrica, "Honoring a muntagna trà i Khakass", mette in risaltu a quistione di l'affiliazione tribale di e muntagne. À u principiu di u 19u seculu, u cultu di a muntagna avia un caratteru genericu trà i Khakass [Katanov N.F. Rapportu nantu à un viaghju fattu da u 15 di maghju à u 1 di settembre di u 1896 à u distrittu Minusinsky di a pruvincia di Yenisei. – Kazan : Typ.- lit. Univ., 1897. - 104 p.]. Questu hè statu manifestatu in u fattu chì ogni seok adorava a so muntagna ancestrale. Per esempiu, u seok "chitti puur" adorava u monte Khoorabas, a muntagna ancestrale di u seok "Saryglar" hè a roccia Khan-Chalbart, avia u sicondu nome "Saryg Tag". Seok "ichege" veneratu u Monte Sakhchakh. Seok "piltir" venera u monte Khoorgys takhyl. A cità di Yzykh tag hè stata cunsiderata cum'è a muntagna ancestrale di u "khakhpyna" seok. Seok "Saiyn" venerava u Monte Talbyrt, a seconda muntagna venerata era Khoorgys Taskhyl. Seok "Sibichin" hà veneratu u Monte Padyn Tag. Seok "khobyi" adorava 2 muntagne - Kol taiga è Khorgys Takhil. Seok "tag kharga" veneratu u Monte Padyn Tag.
Quandu facia u ritu di sacrifiziu, a prisenza di una donna nantu à a muntagna di nascita era cunsiderata inacceptable. E donne ùn anu mai chjamatu a muntagna ancestrale sacra cù u so nome, più spessu a chjamanu u babbu [Potapov L.P. U cultu di e muntagne in Altai // etnografia sovietica, 1946, No 2, pp. 151-154], chì enfatizzò l'affiliazione ancestrale di e muntagne sacre. In più di onore à e muntagne, parechji clani Khakass veneranu statue di petra.
Una indicazione chjara chì u cultu di e muntagne era ancestrale hè u fattu chì i shamans Khakass "ricivutu" u so tamburinu da a muntagna ancestrale sacra.
Un altru marcatu di l'affiliazione tribale di e muntagne sacre hè chì i Khakasses anu dedicatu e muntagne sacre à yzykhs - cavalli sacri, chì si riflette in i nomi di tali muntagne - Yzykh Tag. A funzione più impressiunanti è arcaica era rapprisentazione assuciata à u vestitu di yzykh. Ci hè sempre un ricordu chì ogni seok "postu" yzykhs solu di u so "culore ancestral". U genus "Purut" dedicatu i spiriti di i cavalli di nightingale (saryg), u genus "Ara" - rossu (chigren), u genus "Khaskha" - marrone (kuren), u genus "Hyrgyz" - gris (pos). Trà i Sagais, u clan "Khobyi" pusonu yzykhs di culore marrone, ma e grande famiglie separati (solu) di stu clan eranu neri, è u clan "Kharga" era marrone, mentre chì e so famiglie individuali eranu neri è rossignoli [Potapov L.P. U cavallu in e credenze è l'epica di u backgammon Sayano-Altai. - In u libru : Folklore è etnugrafia. L., 1977, S. 170]. U scopu di a dedicazione di i cavalli era di assicurà u benessiri in l'ecunumia, è ancu a prevenzione o a cura di e malatie. Spessu, i spiriti di muntagna eranu rapprisintati cum'è patroni di tutti i cavalli dedicati di u listessu vestitu; per esempiu, ci sò stati spiriti cum'è "Patrunu di cavalli blu", "Patrunu di cavalli rossi - King Kenan", "Patrunu di cavalli usignoli - King Salyg", "Patrunu di cavalli neri - King Tuma", "Patrunu di cavalli di baia". - King Kormas" [Katanov N.F. Lettere di N. F. Katanov da Siberia è Turkestan orientali. San Petruburgu, 1893, S. 93-95]. À u capu di tutti i spiriti - patroni di yzykhs di strisce individuali era Yzykh Khan, u so patronu estendu à i cavalli dedicati - yzykhs di tutte e strisce.
A muntagna in l'idee arcaiche era spessu identificata cù un arbre, portava a stessa carica semantica - l'assi di u mondu, etc. Trà i Khakasses, a venerazione di l'arburi avia ancu un caratteru genericu,
A struttura suciale è u cultu tribali di e muntagne stessu pò esse tracciatu à u fattu chì i Khakass andavanu à caccia in artels (argys), chì, in regula, era custituitu di parenti stretti, cumpagni di tribù. A caccia stessa hè stata fatta in i territorii di caccia tribali, cun rispettu strettu di e normi è e regule tribali tradiziunali. Un indicatore vivu di i valori tribali tradiziunali era u ritu "Pus tutkhany". In questu ritu, u modu tradiziunale di pensà à u Khakass hè chjaramente visibile. Prima di riceve qualcosa, deve prima dà. Stu principiu era u principiu più impurtante di a sucità Khakass. Stu principiu hè stata utilizata in a cumunità tribale è in relazione à i spiriti è divinità.
In a secunna sezione "U cultu di a muntagna è di i sciamani" hè datu una analisi di a "cuntinuità" di u "rigalu" shamanicu da a muntagna. Sicondu l'idee di i Khakas, u sciamanu hà ricevutu u rigalu di u sciamanisimu da a muntagna ancestrale sacra. I spiriti di a muntagna pressavanu nantu à a chula (anima - BV) di u futuru boor, è hè per quessa ch'ellu era malatu, soprattuttu in quelli casi quandu resiste. Per sapè nantu à a causa di a so malatia, si vultò à un shaman sperimentatu, è l'ultimu hà urganizatu un rituali speciale, durante u quale, pigliendu a chula di l'omu di prova, andò à u patrone di a muntagna sacra, chì patronizes shamans è li dà. tamburini. Ellu, dopu avè esaminatu u chul, hà pigliatu una decisione: s'ellu sta persona deve esse un boor o micca.
U pruprietariu di a muntagna "determinava" u nùmeru di tamburini per u sciamanu, è puderia ancu riduce u nùmeru di tamburini, chì significava una riduzione di a vita di u sciamanu. A muntagna sacra ancestrale era u patronu principale di u shaman. Quandu facia un tamburinu, u sciamanu si vultò à a muntagna sacra, è dopu avè fattu, hà realizatu una ceremonia speciale di "rivitalizazione" di u tamburinu, u scopu di u quale era di mustrà u tamburinu à a muntagna sacra è inculca i spiriti - aiutanti in questu. .
I shamans Khakass rapprisentanu un tamburinu in a forma di monti nantu à quale volanu o cavalcate per e muntagne. Nant'à u tamburinu stessu, l'imaghjini di a muntagna sacra era assai spessu truvata. A cura è u cuntrollu nantu à l'osservanza di a successione di i shamani da i so antenati - i boors sò stati cù i patroni di e muntagne sacre. I sciamani anu chjamatu ancu Teses - patroni. Questu hè stata riflessa in i nomi di e muntagne - Tes tag.
I sciamani dumandavanu è ricivutu da u patrone di a so muntagna sacra da u Khut (anima - BV) per i zitelli, è ancu di bestiame, animali, a cugliera di pane. Shamans guidò a preghiera publica, rinfurzanu a fede in l'unità di l'urganismu tribale, in a continuità di parechje tradizioni da a muntagna sacra. Cum'è u Khakass hà cridutu, a muntagna puderia punisce u sciamanu è ancu tumbà ellu per sbagli, ogni violazione, deviazione da e norme è pruibizioni. I sciamani eranu intarrati, in regula, nantu à i cimi più alti. Si crede chì dopu à a morte di u sciamanu, u so duppiu campava in a muntagna, a taiga. À u tempu, divintò u patronu di unu di i so discendenti è hà determinatu u futuru destinu di u shaman. U cultu di l'antenati shamani in u shamanismu hà righjuntu u stadiu di sviluppu in quale i shamans individuali sò stati elevati à u rangu di spiriti o divinità lucali.
A terza sezione, Forme di Cultu di u Spiritu di a Montagna, analizeghja i culti Obaa è sculture di petra. U cultu di e muntagne hà avutu un significatu è una distribuzione cusì larga chì hà avutu diverse forme, trà e quali Obaa (Obo) è sculture di petra - Inei tas si distinguenu. Inizialmente, Obaa era una di e forme di u cultu di a natura, dopu in u corsu di u sviluppu storicu, ci hè una trasfurmazioni di Obaa in u cultu di l'antenati leggendari. Malgradu qualchì mudificazione, u significatu uriginale di u cultu Obaa cuntinueghja à coesiste in parallelu.
A venerazione di e muntagne avia radiche genetiche cumuni cù u cultu di a Mamma Terra. L'incarnazione di l'idea di a Mamma Terra era statue di petra di Iney tas. Anu enfatizatu chjaramente u principiu femminile, capaci di dà a vita, aumentendu a fertilità di l'animali, etc. Per via di a so antichità eccezziunale, u cultu di a Mamma Terra, u progenitore di tutte e persone è di tuttu ciò chì esiste, ùn pudia esse priservatu in a so forma pura. , ma i so echi sò truvati in parechje credenze populari è culti: in u cultu di u focu è di u focu, u cultu di e caverne, chì eranu creditu cù a capacità di dà prole, a venerazione di l'acqua com'è fonte di vita, è a divinizazione. di fiumi, laghi, ruscelli. Reliquie di u cultu di a Mamma Terra sò ancu manifestati in quelli casi quandu u spiritu - u patronu di l'area hà agitu in una forma femminile, sia a padrona di una muntagna, taiga, valle, passa, o cum'è una donna prima shaman.
In a quarta sezione "U cultu di e muntagne in a vita di i Khakas" analisi di l'impattu di l'idee mitologiche nantu à a cuscenza di i Khakas in i tempi muderni. L'identità di l'omu è a natura, u microcosmu è u macrocosmu hè chjaramente manifestatu in u fattu chì e relazioni trà elli sò custruiti nantu à a basa di "assistenza mutuale", "interazzione", è ancu in u fattu chì una persona antropomorfizeghja è zoomorfurza a natura, pensa à in e stesse categurie cum'è About Me. Sicondu l'idee tradiziunali, "Tag kizilers" (spiriti di muntagna) pareanu persone. In l'imaginazione populari, sicondu parechji rapporti, sò discrittu cum'è omi è donne assai belli, belli, rossi. Sicondu l'altri - cum'è scuru è ancu marrone. In regula, a ghjente di muntagna tratta favorevolmente a maiò parte di e persone, cù una attitudine propria è rispettuosa da a so parte.
U Khakass hà descrittu u spaziu naturali principarmenti in termini di parentela è pruprietà. E relazioni chì esistevanu in u mondu di e persone sò stati trasferiti à l'uggetti naturali. In a cuscenza mitologica di u Khakass ùn ci hè micca una divisione assoluta di u mondu di e persone è u mondu di i spiriti di muntagna. L'ultime, malgradu a so alienazione è qualchì distaccamentu, hè quantunque dispostu, dopu à l'urganizazione socio-ecunomica di l'esistenza terrena di e persone. I Khakass mantenenu sempre a so fede in a pussibilità di "visite" u mondu di i spiriti di muntagna. Tali persone sò chjamati "Taga kirgen kizi" - "L'omu chì intrì in a muntagna". Sicondu l'idee mitologiche, tali persone pussede assai capacità soprannaturali. "Taga kirgen kizi", in una certa misura, in u so statutu s'avvicinò à un shaman, per via di a so capacità di entre in cuntattu persunale cù i spiriti. Una tale persona, cum'è un sciamanu, era cunsideratu u "sceltu di i spiriti", chì più tardi determinanu a so vita sana. Hà avutu a capacità di predichendu.
In l'idee tradiziunali di u Khakass, e relazioni cù i spiriti sò stati custruiti nantu à u principiu di "unu-altru". E rapprisintazioni spaziali di l'epica mitopoetica sò urientazioni cuncrete, si riferenu à i lochi chì anu un culuritu emutivu ; ponu esse familiari è straneri, amichevuli è ostili. L'attitudine di u Khakass à i spiriti - i patroni di l'ogetti naturali è i fenomeni, in particulare, à i spiriti di e muntagne era simili à stu principiu. In a cuscenza tradiziunale, sò stati cuncipiti simultaneamente cum'è "i soi è l'altri".
In u sicondu paràgrafu "Spirits of water" l'imaghjini di l'acqua è u so pruprietariu - Sug eezi hè analizatu. In u sistema tradiziunale religiosu è mitologicu di i Khakas, unu di i più impurtanti era u cultu di u pruprietariu di l'acqua - Sug eezi. L'imaghjini di Sug eezi avia parechje caratteristiche simboliche. U Khakass hà dotatu u spiritu-propietariu di l'acqua cù una doppia caratteristica. Per una banda, ellu, cum'è l'acqua in generale, hà incarnatu l'idee di u principiu, a fertilità, a purificazione è a prutezzione. Per d 'altra banda, hà personificatu l'alterità, un statu di disurganizazione è unformedness, è cum'è un elementu incontrollable, puderia purtà un periculu potenziale per a ghjente. L'acqua era u simbulu più capaci di u caosu, chì deve esse simplificatu, trasfurmatu in Cosmos. U senza forma hè chjosu di formi futuri, hè chjosu di vita nova. U fiumu personificava a fruntiera di un altru mondu, è denota a so atemporalità, l'immobilità. Ella personificava a strada chì unia "su" è "down", passatu, presente è futuru. L'imaghjina stessa di Sug eezi hè stata percepita in a sucietà tradiziunale in dui modi. U spiritu di l'acqua era cunsideratu u creatore di tutti i spazii di l'acqua, chì hà incitatu a ghjente à fà rigularmente sacrifici à ellu. À u listessu tempu, cum'è altri spiriti putenti, ùn era micca cunsideratu senza ambiguità bè o male. Puderia fà una inundazione o affucà una persona in un fiume, ma hà ancu creatu surgenti cù acqua curativa. Cusì, Sug eezi hè statu percepitu simultaneamente cum'è "propiu è altru". L'universalità di i significati di l'imaghjini di l'acqua cuntribuisci à u fattu chì hà un valore accentuante in u mitu mudernu di Khakass. Hè spessu assuciatu cù prucessi etno-culturali, cù a furmazione è u sviluppu di l'identità naziunale muderna. Cusì, per esempiu, l'idee mitologiche muderni nantu à l'ànima è l'acqua, trà i Khakass, sò stati sviluppati in l'idea di "l'ànima di u populu", rapprisintatu in forma di acqua.
U terzu paràgrafu "Cult of Fire" esplora u locu è u rolu di u spiritu di u focu in a stampa tradiziunale di u mondu Khakas. U cultu di u focu era è hè unu di i più impurtanti, cintrali, strutturanti in u sistema rituali generale di culti. Cupria i più diversi fenomeni di a cultura religiosa di i Khakass. A cuscenza tradiziunale di u Khakass hà vistu un esse vivu in u focu, chì avia assai in cumunu cù a ghjente. U spiritu di u focu (Da inesi - a mamma di u focu) avia un aspettu antropomorfu. A maiò parte di u tempu era una donna. In a cunniscenza tradiziunale di i Khakas, a dea di u focu, Ot-ine, hà datu calore è luce, guardò constantemente u focu è a famiglia da e forze maligni, hà sbulicatu u spaziu, hà purtatu bona furtuna è ricchezza à u pruprietariu, è silt cù i cura. di u capu di a casa. Per quessa, era chjamata churttyn-eezi - a padrona di l'abitazione, churttyn-hadarchizy - u guardianu di l'abitazione, kizinin-khulgy - u guardianu di una persona, khadarganyn-khalkhazy - u scudo di u pastore (bovini), etc. Per priservà u benessiri di a famiglia, e donne anu dumandatu à nutriscia u spiritu di u focu ogni ghjornu. Ogni annu, u Khakass facia un sacrificiu di casa à u focu da u tayih. À u listessu tempu, l'alimentazione regulare hè stata fatta à i fetichi domestici - Chalbakh-tes o Ot Inez-tes è Khyzyl-tes, chì eranu in ogni iurta è eranu a personificazione di a dea di u focu è i so attributi (sabyt - wand). Per assicurà u benessimu è l'aversione di i prublemi, un yzykh (un animali dedicatu à i spiriti) era ancu dedicatu à u spiritu di u focu. U rituali era realizatu da un shaman. U prucessu di l'iniziu era accumpagnatu da u sacrifiziu di un ram biancu.
In a vista tradiziunale di i Khakas, u spiritu di u focu era dotatu di tutte e pruprietà di un mediatore trà e persone è spiriti. Nisun sacrificiu domesticu è publicu ùn era cumpletu senza un focu sacrificale. Nisuna divinità ùn pudia "tastà" l'alimentu chì sacrificava senza l'aiutu di u focu.
Grande era u rolu di u spiritu di u focu in a medicina tradiziunale Khakass. Comu regula, micca una sola prucedura medica puderia fà senza l'usu di u focu. U focu era di grande impurtanza in i rituali di famiglia. U spiritu di u focu era veneratu da una ghjovana donna chì entra in u matrimoniu, una ghjovana mamma chì allatta. Duranti u partitu, un focu deve necessariamente brusgià in a casa. U rolu di u spiritu di u focu in u ritu funebre hè significativu.
L'imaghjini di a padrona di u focu hè inestricabilmente ligata cù u focu. Trà i simboli di a cultura, u simbulu di u focu hè l'imaghjini cintrali. Denotava un puntu significativu stazionariu in u spaziu, u so centru, da quale u tempu è i punti cardinali sò stati cuntati. Hà personificatu a stabilità, era un riflessu di e proprietà essenziali di u mondu. U fogghiu hè u centru semanticu di a yurta, chì agisce cum'è un puntu di partenza in l'urganizazione di u so spaziu, è u locu intornu à quale scorri a vita di famiglia. Inoltre, u focu hè un ligame trà antenati è discendenti, un simbulu di a continuità di e generazioni. U focu radiante di u focu, chì avia a listessa natura cum'è a fiamma celeste, hà occupatu un postu prominente in a tradizione culturale di u Sayano-Altai [Visione di u mondu tradiziunale di i Turchi di Siberia Meridionale. Omu. Società., 1989, p.103].
L'idee nantu à u pruprietariu di u focu eranu ambivalenti. U focu era pensatu à u stessu tempu cum'è un datore di vita è un simbulu di morte, era a personificazione di tuttu ciò chì hè luminoso è bonu, è à u stessu tempu, in certi casi, era un simbulu di abbandunamentu è u male potenziale.
In u risultatu di l'interazzione etno-culturale cù a pupulazione russa, un caratteru mitologicu etnicu sfarente, Suzetka o brownie (in Khakass, Turanyn, eezi o Churtyn eezi, Churt khuyagy) intrutu organicamente in u sistema religiosu è mitologicu di u Khakass. I trama mitologichi, chì passanu da un populu à l'altru, sò sottumessi à cambiamenti micca solu in cunfurmità cù a situazione specifica di a vita naziunale è e circustanze socio-storiche specifiche, ma ancu in una manera peculiar di pinsà caratteristica di l'ambiente di un populu particulari. Funzioni protettive di a padrona di u focu - Da a brina è Suzetka si uniscenu.
U sicondu capitulu, "I Spiriti maligni di u Mediu Munnu", hè custituitu di quattru paragrafi. In u primu paràgrafu "Evil Spirits of the Ainu" l'imaghjini di u spiritu malignu - Ainu hè analizatu. Stu caratteru mitologicu avia qualità negativu, purtatu una inclinazione male. U Khakass rapprisenta l'Ainu cum'è creature dotate di a capacità di apparisce in una maghjina zoomorfica è antropomorfa; era carattarizatu da una designazione di culore neru. In l'idee di u Khakass, uzut - l'ànima postuma di una persona chì apparsu in u mondu di i persone viventi, divintò l'Ainu.
In u sicondu paràgrafu, "Spirits Causing Illnesses", hè datu una caratteristica di i spiriti chì causanu malatie. In a cunniscenza tradiziunale di i Khakas, a salute di ogni persona, cum'è u benessimu in generale, era ancu assuciatu cù l'attitudine versu e persone di un grande panteonu di spiriti terrestri. U Khakass spiegà l'origine di e malatie per l'impattu negativu di i spiriti direttamente nantu à u corpu umanu o in a so ànima. Stu secunnu cumpunenti di una persona hè stata datu una impurtanza decisiva, postu chì micca solu a salute, ma ancu a vita umana stessu hè stata postu in dependenza diretta. In e credenze populari Khakass, diverse malatie sò rapprisentate cum'è esseri demoniachi. Sicondu e credenze populari, i spiriti chì causanu a malatia eranu eterogenei. Disponibile in a literatura è u nostru propiu materiale di campu, ci permette di identificà e seguenti categurie di spiritu, chì sò a "fonte" di malatie. Prima, sicondu l'opinioni tradiziunali, parechji malati sò stati cunsiderati cum'è causati da spiriti di malatie (Variola - Ulug aalchy; Chickenpox - Kichig aalchy; Typhus - Kharan aalchy; Measles - Hoochah, Koor oreken, Aalchi-kyur; Ictericia - Saryg agyr, Saryg). Khat; Conjunctivitis - Pur; Influenza - Tymo; Asma bronchiale - Ayartym; Angina - Niske; Panaritium - Khartygas; Malaria - Tudan). Siconda, a malatia puderia esse mandata da i spiriti maestri di l'elementi è l'uggetti naturali (muntagna, acqua, focu, etc.) per l'attitudine disrispettuosa di e persone versu elli. In terzu, l'ànima di i morti - Haran, Uzut - puderia diventà a causa di e malatie. In quartu, i "patroni" di cavalli è altri animali, piante, è ancu fetichi domestici - tesas puderanu esse spiriti chì causanu malatie.
U terzu paràgrafu "L'imaghjini di Poonchakh (strangler trait) in Khakassian demonology" hè dedicatu à l'analisi di u spiritu di Poonchakh (Muunchikh). Hè cuncipitu cum'è un spiritu malevolente, cuntribuiscenu à u suicidiu di e persone per l'impiccatu. In e credenze Khakass, hè scrittu cum'è un esse demonologicu, in regula, invisibili à a ghjente ordinaria. À u stessu tempu, puderia cumparisce in diverse forme, ma a maiò parte di spessu si prisenta in a forma di una donna, cù un caprettu in manu o intornu à u collu. Sicondu e credenze tradiziunali, Poonchakh visita l'omi chì beie alcolu più spessu. A fine di stu prucessu, in regula, hè tragicu. À u listessu tempu, Poonchah pò visità a ghjente mentre dorme. U suicidiu di massa in i paesi di Khakass hè statu spiegatu da u "caminu" di Poonchakh. Sicondu e credenze populari, tutti i Khakass da a nascita sò sottumessi à l'impattu negativu di Poonchakh. Per quessa, in i vechji tempi, quandu era natu un zitellu, anu realizatu rituali "preventivi" speciali di "cutting the noose". Ma, cum'è i Khakassiani credi, e persone in a so famiglia ci sò stati casi di suicidiu per impiccatura sò più vulnerabili à Poonchakh. A lotta contru Poonchah hè stata guidata da un sciamanu. Un fattu hè statu arregistratu, chì indica chì u Khakass hà cridutu in a trasfurmazioni di l'ànima di una persona morta in Poonchi. Parechji prublemi suciali di a sucetà sò riflessi in l'interpretazione mitologica di a so fonte, in a persona di Poonchakh.
In u quartu paràgrafu, "L'imaghjini di a criatura demoniaca Musmal o Niik-azakh in e credenze tradiziunali di Khakass" carattirizza Musmal o Niik-azakh. In u demoniu Khakass, hè statu cuncipitu cum'è un caratteru mitologicu malevolente, prisentatu da u Khakass cum'è una criatura zooantropomorfa. Musmal era carattarizatu cum'è un cannibale, chì rapisce u populu. Hè pussibule chì a cuscenza mitologica di u Khakass hà prughjettatu nantu à stu caratteru assai qualità negativu di e persone è altri spiriti.
U terzu capitulu "Shamans as guides to the world of spirits" hè custituitu di dui paragrafi: "U cuncettu di l'ànima in l'idee di Khakass", "Shamans in u sistema di idee tradiziunali". U primu paràgrafu caratterizeghja idee nantu à l'ànima. Sicondu l'idee tradiziunali di i Khakas, una persona hà parechji tipi di ànima. U primu hè tyn (soul-breath), chì hè cun una persona finu à a so morte. Sembra un filu (fili) chì vola fora o striscia à a fine di a vita da a bocca di una persona morente. A prossima categuria di l'ànima hè capanna - l'ànima di una persona vivente, chì hè a so copia cumpleta. Un altru cumpunente di l'essenza di una persona hè surnu o sune - l'anima di una persona morta. Si manifesta in u mondu di i viventi per piantà o pienghje. À i Khakasses, paria chì volava in forma di ventu. U cumpunente negativu, neru di una persona hè Haran - l'ànima di una persona morta, chì resta in a casa di u mortu è pruvucannu a malatia in a ghjente. Uzut hè l'anima di una persona morta, chì hè andatu cumplettamente in u mondu di i morti. U Khakass hà enfatizatu tali cumpunenti di una persona cum'è khagba - l'anghjulu guardianu o l'anima maestru di una persona è huyakh - una forza interna chì prutege una persona è a so casa. L'invasione di a visione di u mondu cristianu in a stampa tradiziunale di u mondu di Khakass hà ghjucatu un rolu significativu in l'idee di l'ànima. U Buddhismu hà avutu ancu un impattu notevuli nantu à l'idea mitologica di l'ànima.
U sicondu paràgrafu "Shamans in u sistema di l'idee tradiziunali" carattirizza u locu, u rolu è e funzioni di u shaman in a vista tradiziunale di Khakass. A figura cintrali di a visione tradiziunale di u mondu era u shaman, chì hà ghjucatu un rolu impurtante in a preservazione di e tradizioni culturali di u populu. I Shamani anu agitu cum'è ideologi religiosi è eranu traduttori di i valori spirituali di u populu. Assicurendu a so integrità è a continuità. I sciamani trasmettenu e norme di pratica di cultu in relazione à a ghjovana generazione. Sta attitudine hà permessu di percive è rializà u so ambiente naturale è suciale è elli stessi in u so modu. Tuttu chistu hà cuntribuitu à a preservazione di a so cultura etnica. Prima di l'arrivu di i Russi, i sciamani si distinguenu cum'è un gruppu speciale di cleru chì hà ghjucatu un rolu principali in a realizazione di a maiò parte di i riti religiosi chì santificavanu e relazioni suciali esistenti. A funzione principale di u sciamanu era u mediatore : hà allughjatu a strada per un altru mondu per eliminà u sbilanciamentu chì si sviluppau trà i mondi (umani è spiriti). Da questu seguita u funziunamentu dopu - sollicita, vultà è prutezzione di l'ànima di una persona, animali, assicurendu a stabilità di a sucetà. Trà i forti shamans, u Khakass hà individuatu u "manger" - cheek-ham, chì, in vede tradiziunali, eranu cunsiderate a surgente di parechje disgrazie è prublemi di a sucità Khakass. L'opposizione "noi o nemicu", chì in u nostru casu avia una connotazione etnica, hà trovu a so espressione viva in l'ideulugia sciamanica. Shamans - rapprisintanti di altri gruppi etnici, eranu cunsiderati da i Khakas cum'è ostili è sò stati designati - cheek-ham.
In cunclusioni, i risultati di u studiu sò riassunti. U studiu di a cultura spirituale tradiziunale di u Khakass hà permessu di revelà l'esistenza in questu di idee ben stabilite è idee mitologiche assuciate à u Mediu Munnu. In a stampa tradiziunale di u mondu Khakas, u mondu mediu era u più accessibile per u sviluppu è a cunniscenza. L'omu stessu hà occupatu una pusizioni cintrali sia in a struttura di tuttu u Cosmos sia in u Mediu Munnu. L'idee religiose è mitologiche è i rituali di i Khakass sò direttamente ligati à e cundizioni di u so travagliu è a vita, l'ambiente ecologicu. A natura, sicondu l'idea tradiziunale di i Khakasses, hè un esse vivente è i stessi abitanti campanu in questu, cum'è i Khakasses stessi. A cuscenza di u portatore di a cultura tradiziunale di l'inclusione di u so destinu in u destinu di a so natura nativa è di l'universu in tuttu suggerisce l'idea di l'unità organica di a natura è l'omu, cunnessa da a circulazione generale di a vita è di l'omu. pruprietà universale di l'essere. Quì, u pensamentu mitopoeticu estremamente attualiza a quistione di a necessità di coordinà l'azzioni creativi di l'omu cù e lege di a natura. U Khakass, cum'è in u passatu, cuntinueghja à crede in a realità di l'esistenza è a prisenza di una mansa di esseri viventi invisibili chì vivenu in a natura. Prima di tuttu, l'abitanti di u "Mundu di l'Invisible", situatu in u Mediu Munnu, sò i spiriti di a muntagna, l'acqua, u focu, i spiriti patroni di i cavalli, tesi (divinità di a casa), è ancu i spiriti maligni. l'Ainu, i spiriti chì causanu a malatia è i criaturi demonichi - Poonchakh, Musmal, etc. Sta circustanza naturalmente dumandava chì una persona cumportanu in cunfurmità cù questu ambiente è rispettu l'interessi di "altri". I cunfini trà u mondu di a natura, personificate da ogni tipu di spiriti cù u mondu di e persone, ùn sò mai rigidamente determinate, perchè u cosmosu mitologicu hè in un statu di "movimentu constantu, pulsazione, rotazione". Hè per quessa chì ùn ci hè micca una opposizione assoluta di u mondu di e persone à u mondu di i spiriti. L'ultime, malgradu a so alienazione è qualchì distaccamentu, hè quantunque dispostu, dopu à l'urganizazione socio-ecunomica di l'esistenza terrena di e persone. A vera esistenza socio-storica di e persone hà modellatu a so visione religiosa è mitologica di u mondu. L'attività di i sciamani in a sucità Khakass era multifaceted. Una di e funzioni impurtanti di un shaman era un mediatore (trà u mondu di e persone è di i spiriti). L'attività di un sciamanu era direttamente ligata à l'ànima di una persona (predica per l'ànima di i zitelli, rinvià l'ànima arrubbata, traspurtà i morti in u mondu, etc.). Trà i variità di l'ànima, u Khakass distingue: tyn (anima-respiru), capanna (doppiu di una persona), surna o sune (l'anima di una persona morta, situata temporaneamente in u mondu di i persone viventi), haran (u anima di un mortu chì resta in una abitazione), uzut (l'ànima di una persona morta, andata completamente in u mondu di i morti), hagba (anima maestra), huyah (forza interna di una persona).
I cambiamenti storichi è suciali anu lasciatu a so marca nantu à u sistema religiosu è rituali di i Khakass. In u risultatu, u prucessu di a so trasfurmazioni hà fattu - ci era una simplificazione è a morte di l'elementi individuali di u ritualisimu, novi elementi apparsu, prestu da a pupulazione non etnica circundante. In u risultatu di i ligami etno-culturali, elementi di u paganisimu slavu, u Cristianesimu è u Buddhismu intrinu in l'esfera mito-rituale di a vita di u Khakass. U prucessu generale di u sviluppu di i punti di vista religiosi hà purtatu à deformazioni è cambiamenti in l'idee nantu à i caratteri mitologichi. Ùn ci hè micca dubbitu chì e rapprisintazioni chì riflettenu u livellu mudernu di sviluppu di a scienza è a tecnulugia sò superposti nantu à a strata mitologica più antica. A cultura spirituale di u populu Khakass, cum'è qualsiasi altru, hè sottu a più forte influenza di a cuscenza etnica, chì hè una categuria socio-psiculogica è riflette u statu è e forme di cuscenza di a cumuna di u gruppu etnicu, è i modi di spressione a so rilazioni. cù altri gruppi etnici. Attualmente, u Khakass, cum'è parechji populi di Russia, passa per una di e tappe più difficili di a so storia. In queste cundizioni, parechji valori sò trasfurmati, chì implica a ricerca di novi linee spirituali chì ponu stimulà i prucessi di mobilizazione etnica è cunsulidazione. Hè da nutà chì a funzione ideologica di a cuscenza etnica, cuncepita per priservà u patrimoniu spirituale di a cultura tradiziunale è, cusì, gestisce l'scelta di e priorità di a vita in un certu stadiu storicu, custruisce una strategia adatta per l'ethnos in u so futuru destinu. In questu sensu, l'impurtanza di a cultura naziunale è spirituale hè crescente, cum'è un mecanismu d'adattazione chì assicura a stabilità di u funziunamentu di l'ethnos in un mondu cambiante.
I seguenti travaglii sò stati publicati nantu à u tema di a dissertazione:
Novi materiali nantu à l'idee tradiziunali di u Khakass. In libru. – Prublemi di archeologia, etnografia, antropologia di Siberia è territorii adiacenti. Volume V. Novosibirsk, 1999, pp 595-598.
À a quistione di qualchi idee tradiziunali di Khakass. In libru. – Prublemi di archeologia, etnografia, antropologia di Siberia è territorii adiacenti. Volume VI. Novosibirsk, 2000, pp. 486-488.
Nantu à a quistione di u cultu di l'arburi trà i Khakass. In u libru - Materiali di u XXXIX International Student Conference "Studente è prugressu scientificu è tecnologicu: Archeologia è Etnografia. Novosibirsk, 2001, pp. 38-39.
L'imaghjini di Poonchakh (trattu strangler) in a demonologia Khakassiana. In libru. – Prublemi di archeologia, etnografia, antropologia di Siberia è territorii adiacenti. Volume VII. Novosibirsk, 2001, pp 489-495.
L'imaghjini di Sug eezi - u pruprietariu di l'acqua in u sistema di idee tradiziunali di i Khakas. In libru. - Materiali di a XXXX International Student Conference "Studente è prugressu scientificu è tecnologicu: Archeologia è Etnografia. Novosibirsk, 2002, pp. 54-55.
Spiriti di a muntagna: una doppia essenza. // Umanità in Siberia, 2002, No 3, pp 34-39.
Nantu à a quistione di u cultu di e muntagne trà i Khakass (in stampa).
"Cheek-Khamnar" - "manghjendu" shamans in l'idee tradiziunali di Khakass (in stampa).

"U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX)
"U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX)
"U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX)
"U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX) "U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX) "U Munnu di l'Invisible" secondu a visione tradiziunale di i Khakasses (i spiriti di u Munnu Mediu in l'idee tradiziunali Khakass di i seculi XIX - XX)



Home | Articles

January 19, 2025 19:02:14 +0200 GMT
0.011 sec.

Free Web Hosting