U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha

I Yakuts (Sakha) crèdenu chì a Natura hè viva, tutti l'uggetti è i fenomeni di a natura anu u so spiritu. Eranu chjamati ichchi, chì significava "proprietari, maestru, signore, guardianu, un tipu speciale di criaturi chì residenu in certi ogetti è fenomeni naturali; cuntenutu, essenza, putenza misteriosa interna; In u risultatu di a mitologizazione di e forze misteriose è i fenomeni di a natura, l'imaghjini animistichi di i spiriti maestri sò stati furmati. U caratteru principale di a mitulugia di a strada era u spiritu-propietariu di a strada (suol ichchite), i sacrificii sò stati fatti à ellu à l'intersezzione di e strade, i passi di muntagna, i bacini d'acqua: fasci di crine di cavallu, stracci di tela eranu appiccicati à l'arburi, muniti di rame è i buttoni sò stati lanciati intornu à elli. I stessi azzioni sò stati realizati in onore di i spiriti maestri di muntagne, fiumi, laghi è spazii chì passavanu (i spiriti maestri sò stati indirizzati cù l'aiutu di spells - algys).
Di i fenomeni di l'elementi naturali, i troni è i lampi sò spiritualizzati. U diu di u tronu avia parechji nomi Supg Khaan, Syuge Toyon, Aan Jasyn, Buurai Dokhsun; era cridutu chì u diu di u tronu perseguì i spiriti maligni - abaasy cù e so frecce di tronu, un arbre ruttu da u fulmine avia putenzi curativi, andavanu à questu arburu è cercanu una petra nera quì, chì era chjamatu u strumentu di a divinità di Thunder. .
E petre chì si trovanu separatamente d'origine glaciale di una forma inusual diventenu ancu un oggettu di venerazione. S'elli anu cambiatu a so pusizioni (stendu nantu à u so latu), allora questu prefigurava a morte di qualchissia da a zona vicinu. Sicondu l'idee di i Vilyui Yakuts, ogni volta dopu à u parto di vacche, una petra cusì inusual hè stata presentata cun un rigalu in forma di una corda motley cù parche è capelli di cavallu biancu (a corda era appesa à un arbulu sottu à quale u posa di petra). A ghjente puderia tuccà tali petre solu sacrificà qualcosa (muniti, pezzi di tela, etc.)
I Yakuts crèdenu in l'esistenza di a petra magica sata, chì puderia esse usata per cambià u clima. Si crede chì si una donna fighjulava sat, perde a so forza. A petra magica hè stata truvata in u stomacu o u fegatu di l'animali è di certi acelli (cavaddu, vacca, alce, cervu, gallo). Sata hè esagonale, trasparente, ma hè simile in forma à una persona. Sat hè stata impannillata in pura scorza di betula, dopu impannillata in crine di cavallu è micca mostrata à u celu (ci hè evidenza chì hè stata guardata in a pelle di una volpe o un squirrel). Chjama a pioggia, a neve è u ventu cù l'aiutu di una petra magica hè stata fatta per un spell speciale.
U ventu avia spiriti maestri, cusì ci eranu quattru venti principali, nordu, sudu, est è punente. Eranu cuntrullati da quattru spiriti boni, chì avianu da guardà a pace di i quattru lati di a terra, è i venti intermedii sò vinuti da i spiriti maligni, chì eranu in lite constante cù l'altri è anu purtatu prublemi à e persone. I Yakuts anu avutu una divinità femminile speciale Aan Alakhchyn Khotun - u spiritu di a padrona di a Terra, hà vistu u crescita di e piante è l'arburi, hà datu a prole di vacche, in casu d'infertilità di un coppiu maritatu puderia dà un zitellu. Di solitu si stalla nantu à vechji betulle. Sicondu e credenze di i Yakuts, i zitelli di sta divinità ereke - dereke in forma di fiori è erba verde ghjunsenu à a casa di a donna in travagli di notte è hà scrittu u destinu di u zitellu in u libru di u destinu, destinatu. da sopra. In a primavera, offerte speciali sò state fatte à u spiritu-divinità di a Terra. E donne facianu una corda sacrificale - salama da crine di cavallu è decoratu cù shreds multi-culore, tufts of horsehair, muzzles calf miniature made of birch bark and decorated an old tree with it. A donna più rispettabile in età, sprinkled l'arbre cù koumiss. Allora si facia un pranzu rituale. Solu e donne anu participatu à a ceremonia.
In a primavera è u vaghjimu, i Yakuts purtonu rigali à u pruprietariu di l'acqua, perch'elli stendevanu una salama nantu à dui arburi di betula stuck, appiccicati cù shreds, capelli di cavallu biancu è beccu di turpans, o lascianu una piccula barca di scorcia di betula cù una stampa. di un omu scolpitu da a scorcia di betula in u fiumu, legando una longa corda bigaretta cù lacci di materia à u spinu. Ci era un pruibitu strettu di caccià l'uggetti sharp in l'acqua - se ferite l'ochji di u pruprietariu di l'acqua, i Yakuts chjamanu u spiritu maestru di u lavu "nonna" è li dumandò di furnisce una ricca cattura di pesci.
U focu era personificatu in a forma di un vechju grisgiu, u patrone di u focu era u più veneratu di tutti ichchi, elevatu à u livellu di una divinità, hà avutu a capacità di espulsà i spiriti maligni. U ritu di "archy" - purificazione da u focu era ubligatoriu in cuntattu cù qualcosa impuru. Tutti i sacrifizii sò stati fatti per u focu: da u crackle di u focu, si dumandavanu ciò chì l'aspittava in u futuru. Se u spiritu di u focu hè statu trattatu disrespectously, u pruprietariu di u focu punitu da copre cù ulceri, se i carboni sò stati razziati cù l'uggetti sharp, allura l'ochji di i pruprietarii di u focu eranu presuntamente perforati. Trascendendu da una abitazione à l'altru, u focu ùn era mai spentu, ma purtatu cun elli in una pignatta. U spiritu - u patrone di u focu era cunsideratu u spiritu patronu di a famiglia.
Unu di i principali spiriti maestri era u pruprietariu di a furesta, Baai Bayyanai; a furtuna in a pesca dipendeva da ellu. Prima di andà à caccia, li dumandò di dà preda, mentre ch'elli lanciavanu un incantesimu è ghjittavanu pezzi di grassu in u focu. Northern Yakuts hà fattu l'imaghjini di l'esekeen - un amuleto chì prumove a caccia di successu. U cultu di a pesca di i Yakuts hà sviluppatu da un cumplessu di idee nantu à l'animali sacri è e so ànime, cù rituali è pruibizioni di natura puramente magica. In i tempi antichi, ogni clan Yakut cunzidirava u so antenatu sacru è patronu à qualchi animali chì i membri di stu clan ùn pudianu tumbà, manghjà o chjamà per nome. Tali animali includenu u cignu, l'oca, u corbu, l'aquila, u stallone à labbra bianche, u falcu, u falcu, l'ermine, u squirrel è u chipmunk. L'acelli cum'è u cignu, l'aquila, u corbu, u falcu, sicondu i miti Yakut, portavanu u focu à e persone quandu eranu à l'orlu di a morte. L'acula era cunsiderata u figliolu di a divinità celestiale Khomporun Hotoy, u capu di tutti l'acelli. A maiò parte di i totems Yakut eranu uccelli, trà l'animali ci sò orsi, lince, chipmunk, squirrel, ermine trà i totems.
Una attitudine speciale era à l'orsu, l'alce, u cervu, a venerazione di u cultu di questi animali era assuciata cù l'idea di una bestia chì more è risuscita. U cultu di l'orsu era cumuni trà tutti i Yakuts. I Yakuts chjamanu l'orsu "grandfather" (ese). Ci era un mitu chì l'orsu era una volta una donna, cusì e donne, quandu si scontranu cù un orsi, sbaravanu u pettu è esclamanu "a mo nuora". Quandu andavanu à caccia, anu utilizatu alias, l'esistenza di tabù verbali era assuciatu cù a crede chì l'orsu sente tuttu ciò chì dicenu di ellu, induve ellu sia. Hè capace di sunnià è in un sognu per sapè quale parla male di ellu. U cultu di l'orsu di i Yakuts include ancu discorsi di scusa dopu à u so assassiniu, u rituali di manghjà carne, a preservazione di tutti l'osse intactu è a so sepultura nantu à un aranga apposta (sopra). I Yakuts ùn anu micca una festa di l'orsu, ma i "attributi di l'orsu" anu servitu in a vita di ogni ghjornu cum'è un talismanu contru i spiriti maligni. I rituali vicinu à u cuntenutu sò stati realizati durante l'estrazione di l'alce è u cervu salvaticu.
In quantu à l'animali domestici, sò stati creati da divinità gentili aiyy. Ci era un mitu chì u creatore supremu Yuryung Aiyy Toyon (a divinità di u celu) hà criatu un cavallu è un omu à u stessu tempu, è sicondu una altra versione, hà creatu prima un cavallu, un mezu cavallu-metà omu discendenti da iddu, è solu tandu un omu.U cultu di u cavallu biancu era assuciatu cù u celu, in cunnessione cù i sacrifizii senza sangue à u mondu supranu sò purtati solu da cavalli tirati o manciari di latti biancu (koumiss). I cranii di i cavalli prediletti eranu appiccicati à l'arburi.
A struttura di l'universu è i so abitanti. L'universu hè custituitu di trè mondi. U mondu supranu di i Yakuts era divisu in nove livelli, diffirenti in culore, stu mondu era distintu da u fretu. Tramindui i boni divinità aiyy è i spiriti maligni superiori - abaasy campava quì. U celu più altu (u nonu livellu) era cunsideratu l'habitat di a tribù Yuryung Aiyy Toyon - a divinità bianca più alta di i Yakuts, u creatore di u mondu è di a ghjente. Aiyy hè u nome generale di l'esseri superiori, personificà u principiu di a creatività è a bontà. Il s'agissait de divinités anthropomorphes vêtues de riches peaux avec leur famille, leur élevage et leurs bâtiments.
Sicondu e nozioni di Vilyui, i livelli in u mità di u celu eranu cunnessi da un foru attraversu chì esceva sottu à u postu di attaccu di Yuryung Aiyy Toyon è attraversu questu burato u sole manda u so calore è a luce à a terra. In i tempi antichi, una banda di cavalli vivi era dedicata à a divinità più alta di i Yakuts, chì eranu guidati luntanu à u livante da cavalieri vestiti di vestiti bianchi.
In u celu più bassu hà campatu aiyy, patronizing l'allevamentu di cavalli è l'allevamentu di vacche, cusì Dzhesegey aiyy, u patronu di i cavalli, campava in u quartu celu, i Yakuts u rapprisentanu in forma di stallone. A patrona di vacche, Ynakhsyt Khotun (Lady Cow) campava sottu u celu orientali, induve u celu scontra a terra. E festività di primavera separati eranu dedicate à queste feste, induve l'azzioni rituali speciali è l'incantesimi sò stati realizati, è dopu sò stati trattati cù koumiss freschi è latti di vacca fermentatu, parenti è cunnisciuti stretti chì si sò riuniti in questa occasione.
A divinità chì patronizeghja i zitelli era chjamata Aiyysyt: era presentata cum'è una donna seduta, impurtante seduta, vestita di vestiti di viaghju. In u celu uccidintali supranu campava i divinità di u destinu è u destinu Chyngys Khaan è Odun Khaan, dopu i divinità di a guerra Ilbis Khaan è Ilbis Kyys.
U capu di i spiriti maligni - criaturi demoniachi (abaasy) di u mondu superiore era a divinità antropomorfa Ulu Toyon (divinità terribile), hè u creatore di l'ànima umana, chì hà mandatu u focu à a ghjente, u ghjudice supremu, punisce a ghjente per i peccati è i misfatti, u patronu di i sciamani. L'Abaas di u mondu supranu eranu distinti da a so crescita alta "finu à a cima di un larch", i so ochji parevanu brillanu cum'è pezzi di ferru rossi. Certi spiriti maligni di u mondu superiore eranu rapprisintati da i Yakuts cum'è criaturi semi-zoomorfi - persone cù teste di corvi.
Se u mondu supranu era multi-tiered (i bordi di u celu inferjuri pendevanu in un cercolu è strofinavanu contru à i bordi elevati di a terra), allura u mondu mediu era senza livelli è era abitatu da e persone, ichchi spiriti - patroni di ghjente è abaasy di u mondu mediu. Sti criaturi demoniachi parevanu assai brutti, ùn avianu micca una volta, è avianu un stomacu sia davanti, sia à i lati, è daretu, spessu cambiendu a so apparenza in forma di diversi mostri o focu rossu.
U mondu più bassu era abitatu solu da divinità è spiriti maligni - abaasy: in forma di ombre, sbattulanu trà a vegetazione di ferru ruvida in u crepusculu, appena illuminatu da u sole è a luna sgranata. L'Abaas di u mondu più bassu sò stati attribuiti l'aspettu più bruttu, chì puderanu cambià à vuluntà. I sacrifici di sangue à u mondu più bassu sò stati fatti solu da u vacche. U caminu versu u mondu inferjuri principia cù un passaghju strettu, chjamatu a bocca di Woden.
arbre di u mondu. U betulu era cunsideratu un arbre sacru di e divinità celesti aiyy; era usatu cum'è un attributu rituali in i rituali di u ciculu di vita. I Yakuts crèdenu chì l'arbureti puderanu dà un'anima à un zitellu, cusì e donne sterili dumandanu un arbulu (betula, larch) cù una corona fusa in cima - l'ànima di u zitellu. I Yakuts avianu un ritu di "fà un nidu di l'ànima di un zitellu", induve un nidu hè statu custruitu nantu à un arbulu speciale di ottu steli per l'ànima futura di u zitellu. A formula "arbulu-uccello" pò esse chjaramente tracciata in a cultura mito-rituale di i Yakuts. L'ànima era rapprisintata in a forma di l'acellu, è u mutivu di creazione da un ovu era più chjaramente spressione in a mitulugia shamanica. A ghjudicà da i miti, l'aquila hà covatu sciamani nantu à una betula sacra (larch), quandu hà criatu u primu sciamanu Aiyy Toyon, hà cultivatu un arbre sacru cù ottu rami, spiriti brillanti - persone vive trà e so rami, i figlioli di u Creatore stessu - questu hè l'arburu di u mondu. In a tradizione epica, era chjamatu aal luk mas: hà spuntatu in tutti i celi, è a so radica spuntava à traversu a terra, cunghjuntendu cusì tutti i trè mondi. L'edificazioni religiose servenu cum'è un simbulu di un tali arburu à a festa Ysyakh - u rituali di sprinkling koumiss à i divinità celesti aiyy è i spiriti di a natura. Sta festa hè stata fatta in l'estiu è era una preghiera tribale religiosa à u Celu, a Terra, l'Acqua. I sacrifici senza sangue sò stati fatti quì, una libazione di koumiss à i divinità supreme hè stata fatta, un animale sacrificale - ytyk (cavaddu biancu) hè statu liberatu in a natura salvatica per chì e divinità di aiyy è spiritu - ichchi portanu ricchezza è bona furtuna à u Yakut. famiglia in u futuru. Dopu à a cirimonia di sprinkling, hè statu tenutu un pranzu rituale, ghjochi rituali - furtuna, corsa di cavalli è un ballu rituale - osuokhai. Ysyakh era assuciatu cù l'idea di a prima creazione di l'Universu è l'omu, l'urìgine di a festa hè prughjettata nantu à u mitu di Elley, un eroe culturale, un tipu d'antenatu di u populu Sakha. Tutti i beni culturali sò creati da e mani di Elley (hè un fabbro, varame, custruttore, predicatore di una nova religione assuciata à u cultu aiyy).
Idee nantu à l'ànima, a so rinascita, a morte, a malatia, secondu a credenze di i Yakuts, l'ànima (kut) era pusseduta da e piante, arburi, uccelli. Una persona avia trè ànime (kut): 1. buor kut - "anima terrestre"; 2. salgyn kut - "anima di l'aria"; 3. iie kut - "mother-soul": I dui divinità aiyy principali - Yuryung Aiyy Toyon è Aiyysyt - a divinità di i zitelli, anu dotatu una persona cù una anima. Schema di dotazione di l'anima: Yuryung Aiyy Toyon - creazione di l'ànima di u zitellu nascitu - Aiyysyt - a stallazione di l'ànima in a corona di un omu - a cumminazzioni di principii maschili è femini - u trasferimentu di l'ànima à una donna - attaccamentu di l'ànima - gravidenza. Se Aiyysyt ùn hà micca datu u kut (anima) di un zitellu, era dumandatu da Aiyysyt da i cani, u spiritu - u patronu di l'aquile - Hotoy Aiyy, da a divinità - un cignu, da a divinità Dzhylga Khaan. L'anime principali eranu cunsiderate "iye kut" è "buor kut", se i spiriti maligni l'anu rapitu, allora a persona si ammazzò è morse, l'"anima di l'aria" (salgyn kut) puderia vagà durante u sonnu di una persona. L'anime puderia esse rapprisintatu in forma di picculi omi o insetti chjuchi. In più di l'ànima, i Yakuts avianu una anima - sur, chì pò esse definita cum'è u mondu mentale internu di una persona. Sicondu à certi surghjenti, sur fù datu à una persona da u capu di l'abaasy superiore Ulu Toyon. I Yakuts anu cridutu chì u kut-sur, cum'è un rigalu di Diu, determinava tutta a vita di una persona; In u ritu di maternità di i Yakuts, i simboli di l'ànima eranu per u zitellu - un cuteddu, è per a zitella - forbici. Sò stati purtati da a divinità Aiyysyt, chì hè falatu in a casa di a donna in travagli per trè ghjorni. À questu tempu, era impussibile di fà u rumore, di lite, a divinità puderia arraggiate cù a casa è piglià u kut di u zitellu. L'usu di picchi di betula in u rituali (una donna hà datu nascita appoggiata nantu à elli), diversi amuleti, amuleti, una pelle di lepre, una corda motley - salama hè stata destinata à priservà l'anima di u zitellu donata da a divinità. L'usu di unbuttoning, untiing, opening era assuciatu cù a magia imitativa, chì aiutava à "apre u canali di nascita". Una grande impurtanza hè stata attribuita à u "sepultura di a placenta" è "vide Aiyysyt". Sì i gemelli sò nati, anu urganizatu una celebrazione speciale "unguoh arakhsybyt malaasyna" (literalmente: una festa à l'occasione di a separazione di i zitelli da l'ossi di a mamma). L'afterbirths di i gemelli sò stati posti in platti separati è intarrati in parechji lochi; ci era una credenza chì, s'elli eranu intarrati inseme in u stessu platu, i gemelli murìanu à u stessu tempu è anu da esse intarrati in a stessa tomba. I Yakuts anu cridutu chì i gemelli avianu un putere curativu, sò stati invitati à trattà i malati. I Yakuts anu cunsideratu chì e cause di a malatia è a morte ùn sò micca rispettate u "codice di cundutta" - tyukteri (sistema di pruibizioni) in relazione à e divinità di l'aiyy è i spiriti di l'ichchi. Dopu à a morte, i divinità celesti ùn anu micca accettatu l'ànima di tali persone (chì violavanu u tabù), è diventanu a guerra. Di solitu, a ghjente arrabbiata è invidiosa si trasforma in guerra dopu a morte, quelli chì ùn anu micca rializatu u "programma" di a vita stabilitu da sopra da i divinità: una morte precoce, un suicidiu, una morte viulente, etc. è a pratica memoriale hà purtatu ancu à a trasfurmazioni di u mortu in una guerra. L'ànima di tali morti - ur eranu i causi di qualchi malatie, per quessa sò stati guardati in magazzini speciali fatti di scorza di betula - tuktuya, à l'esternu di quale l'imaghjini sò stati pittati chì eranu in l'ur. L'abitanti di u tuktuya sò stati alimentati, fumigati cù u fumu di l'oliu è di grassu, è sparte l'alimenti cotti. Spessu l'imaghjini di u mortu hè stata fatta da u legnu rottu, è dopu u sciamanu hà impiantatu una guerra in questu è u pusò in a tuktuya in u cantonu di fronte (nantu à a matta).
Se l'ànima hè stata rapita da l'abaasy, a persona hè morta prestu, u terzu ghjornu, l'anima mamma andava intornu à tutti i lochi induve era una volta, un tali viaghju di l'anima era chjamatu "keriter" (detour). U quarantesimu ghjornu, dopu avè statu in casa (arrangendu un trattatu), l'ànima abbandunò a terra. I Yakuts anu cridutu chì Iie kut (mamma-anima) hà tornatu à u so creatore Yuryung Aiyy Toion finu à una nova incarnazione. Hè accadutu chì l'ànima di u mortu hà pruvatu à piglià cun ella l'ànima di una persona vicinu è caru per ella, allora hè statu invitatu un sciamanu, chì subitu dopu à a sepultura di u mortu, hà cuminciatu à fà u rituali di "separazione di u purtatu". ànima "(kut araaryy) di u so parente è mandà u mortu stessu à u mondu di i morti. Precauzioni sò state pigliate durante a sepultura: i facci di i morti sò stati chjusi stretti, a parti suprana di l'incisione frontale è e maniche di vestiti sò spessu cuciti, i tombi sò stati resi inutilizabili; Questu hè statu fattu per impedisce u ritornu di l'iye kut di u mortu, cù quale u spiritu malignu chì hà causatu a morte puderia vene. Una commemorazione hè stata realizata prima di sepultura (un cavallu hè statu tombu per trattà l'audienza è viaghjà à u mondu di i morti).

U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha
U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha
U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha
U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha U mondu spirituale è u calendariu tradiziunale di u populu Sakha



Home | Articles

January 19, 2025 19:01:01 +0200 GMT
0.005 sec.

Free Web Hosting