U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass

A ricchezza di u mondu spirituale di i Khakasses hè rapprisintata da tesori inestimabili di monumenti folklore chì sò ghjunti à noi da u tempu immemorial. L'opere di a litteratura orale riflettenu u passatu storicu di u populu, è i so ligami etno-culturali cù i vicini, è ideali estetichi, è a sofisticazione di a lingua. À un tempu, l'accademicu B.Ya. Vladimirtsov hà nutatu chì micca tutti l'Auropei puderanu apprezzà. a bellezza di a puesia di u vacche di l'Asia Centrale è a Siberia Meridionale, chì anu a so propria literatura unica è un tipu di civilisazione.
Trà i diversi generi di u folklore Khakass, un locu spiciale hè occupatu da l'eposu eroicu - "alyptyg nymakh". Eranu distinti da u so discorsu pueticu è eranu realizati à u sonu di strumenti musicali. In u centru di e storie eroiche sò l'imaghjini di l'eroi alyp. U significatu di a so vita hè di prutege a libertà di a so patria da l'intrusioni di khans stranieri è mostri sotterranei. L'epica eroica presenta i cuncetti mitologichi di i Khakas nantu à a divisione di l'universu in trè mondi. U sopra - "chayan chir" era in u celu è era l'abitazione di novi creatori, chì u capu era Chalbyros-Chayan. Trà l'ospiti di divinità supreme, i nomi di folklore: Kugur-chayasy-thunderer, colpisce i spiriti maligni cù e so frecce; Chaltyrakh-Chayachy - u creatore di a luce chì illumina a terra; Charlykh-Chayan hè l'arbitru di u destinu persunale di e persone, etc. In u mondu più bassu - "aina chir" sette divinità sotterranee - erliks regula, u capu di quale hè Erlik-khan o Chinese-khan. U gruppu di divinità inferiori include i figlioli di Erlik Khan stessu (figliolu di Itker-Molat è figliola di Ucham-Tolay), è ancu Uzur Khan - u capu di u regnu di l'ànima umana morta, Tami Khan - u rè di l'ultimu. strata di u mondu sottu, induve a ghjente hè mandata à tormenti infernali è altri. In alyptyn nymakhs ci sò nomi di sette kizers - eroi di u paese più bassu. Ci sò caratteri simili in l'epica Altai. Senza dubbitu tornanu à a sumente di u prutagunista di l'epica mongoliana Geseer. In u mondu mediu - "kunn g chir" a ghjente vive. Sò circundati da diversi spiriti - i patroni di e zoni è fenomeni naturali - "eezi". U capu di tutti i maestri di a muntagna hè chjamatu "Khubai Khan", u capu di i spiriti di u fiume - "Sugdai Khan", u pruprietariu di u ventu - "Childei Khan", etc. Eroi - alyps in e so avventure entranu in l'infernu è u celu à i creatori.
I nomi di viole sò assai diffirenti da l'eroi di a prosa di fata. Bogatyrs anu tituli: "khan" - rè, "taichy" - principe, "moke" - dolce, "mirgen" - tiratore ben miratu, "tone s" - omu riccu, "molat" - azzaru damascatu, è i caratteri femminili sò magnificatu: "aryg" - purità, santità, "hoo" - bellezza. Definizioni sò aghjuntu à i tituli: "ah" - biancu, "ay" - lunar, "altyn" - golden, "khartyga" - hawk, "ch bek" - silk, etc. A maiò parte di i nomi propiu Alyp sò rapprisintati da e seguenti cumminazzioni: Akh Khan - u Tsar biancu, Altyn Khan - u Tsar d'oru; Saryg taychy - u principe giallu, Kharon taychy - u prìncipe avid; Ai Moke - Omu forte in faccia di luna, Chalaty Moke - Omu forte d'acciaio; Kun mirgen - tiratore solare, Khartyga mirgen - tiratore di Hawk; Hanton s hè un omu riccu reale, kunton s hè un omu riccu assulanatu; khatyg molat - azzaru damascatu duru, taptaan molat - azzaru damascatu forgiatu; Altyn Aryg - Puru d'oru, Khubazyn Aryg - Puru ambra; Alan Hoo - Bellezza innocente, Hubai Hoo - Bellezza bionda, etc. Certi di i nomi ùn sò micca traducibili da a lingua moderna Khakass. Per esempiu, Khanar Khan, Saadai Mirgeya, Chylbazyn Moke, Khalanar Taichi, etc. In i leggende, u soprannomu di u cavallu eroicu nantu à quale ellu cavalca hè necessariamente aghjuntu à u nome di l'alyp. In u tutale, in i monumenti di l'epoca eroica, ùn avemu micca cuntatu più di centu nomi propiu di l'eroi. A cuntrariu di l'epica Kirghiz Manas o l'epica Kalmyk Dzhangar, i racconti eroici Khakassiani rapprisentanu una varietà infinita di esempi epichi chì ùn sò micca cunnessi l'un à l'altru in cicli unichi.
A causa di u fattu chì in l'epica eroica di i populi turchi-mongoli ùn ci sò micca nomi di paesi è stati specifichi (eccezzioni di certi nomi di eroi - Tazy Moke - Tajik strongman, Tibet Khan - rè tibetanu, Khydat Khan - Chinese rè), i folkloristi tendenu à attribuisce a so creazione à u periodu di furmazione statali. Cù una analisi attenta di i testi Khakass, avemu riisciutu à traccia chì l'azzioni di certi lighjendi si sviluppanu in u paese Khoorai (Toly Khoorai) trà u populu Khoorai. U sintimu d'amore per a Patria "Toola Khoorai" hè ancu prumuvutu da e storie eroiche di Shors, chì sò storicamente assuciati cù Khakass. In cunsiderà stu termu etnopoliticu (ùn ci hè micca u nome di u Kirghizistanu in l'epica, è, in più, micca u nome di u Tadar), è ancu i tituli di l'eroi alyp (khan, taychi, chaizan), pò esse assuciatu. chì u cumpletu di a furmazione di l'alyptyg nymakhs hè accadutu durante u periodu di u statu Khooray, i.e. in u tardu Medievu.
Sicondu e tradizioni Khakas, alyptyg nymakhs sò sempre realizati di notte, da a sera à a matina. Duranti a ghjurnata, u narratore pò svià è si perde in u so caminu. S'ellu era catturatu da l'alba, allura u burcu di fumu di a yurta o i finestri di a casa sò stati chjusi. Certi stori eranu cusì grandi chì si trascinavanu per parechje notti. In ogni casu, alyptygynymakh ùn deve micca più di a vita di trè generazioni di alyp, altrimenti l'esecutore mette in periculu u so destinu. Ogni conte di fata, è ancu più un travagliu eroicu, ùn pò esse interrottu à a mità è deve esse purtatu à a fine. Altrimenti, l'età di u narratore diventerà cortu. A prestazione di alyptyg nymakh hè stata presa in seriu è i scherzi eranu inappropriati quì. Una volta Borgoyanov Toraat hà realizatu a legenda finu à a matina. Quandu u sole s'arrizzò è a ghjente si n'andò à travaglià, Thoraat hè statu obligatu à finisce solu. Se khaiji interrompe constantemente alyptyg nymakhi è ùn li cumpleta, allora i "spiriti maestri" di l'opere epiche si arrabbianu è piglianu a vita di un narratore negligente o ùn liberanu micca l'ànima di u mortu finu à ch'ellu finisce tutte l'opere iniziate. Hè imperativu di rinvià l'Alyps à i so pasture native (churt), altrimenti andaranu in u mondu inquietu. Anu ghjuntu à u narratore in un sognu è li rimpruverà - "cumu osei lasciemu andà è ùn vultà in casa?". Rapsodi pò ancu mori si cunfundenu e parolle di e leggende, chì sò sopratuttu distinti da u so dramma (nymakh pazy). Una idea simili esisteva trà l'artisti di l'Oirat, chì eranu sicuri chì "distorsionà l'epica hè un gran peccatu, per quale unu pò esse punitu da i geni di guardianu è l'eroi stessi, chì sò cantati in questa o quella epica". L'opere epiche, secondu a credenze populari, avianu u so propiu "spiritu maestru -" nymakh eezi ". Quandu vene "nymakh eezi", u discorsu di u narratore scorri facilmente è un strumentu musicale sona forte. A nascita di novi storie eroiche hè assuciata cù grandi haiji. chi li vede sunnià.
I narratori anu avutu un grande rispettu è sò spessu invitati à visità diverse parti di Khakassia. In certi clan ùn anu micca pagatu tasse. Calchì volta i haiji culpevuli sò ancu liberati da e prigiò per esse à sente à i festi, à i cungressi di chaizan, etc. I grandi bai, cum'è Kartin Apun, mantenevanu i narratori è i cantanti in i so patrimonii. In ogni casu, i haiji stessi, chì si dedicavanu à a puesia epica, eranu cunsiderati persone cun assai disgraziati. Sò stati spessu lasciati senza famiglia, senza pruprietà è senza ricchezza.
Prima di l'iniziu di a storia, u rapsodu era pusatu nantu à u latu onorevoli di a yurta nantu à una stufa di feltru biancu. L'audienza hà spressu e so parolle di partenza: "Lasciate chì a legenda sia piena di diverse battaglie! Chì u cuntenutu sia pienu di diverse barriere magiche (poolta)!" Haiji prima sprinkled vinu nantu à u so strumentu musicali, perchè l'ultimu era cunsideratu più impurtante chè u narratore. Allora hà purtatu a tazza 3 volte intornu à a testa di u chatkhan è solu dopu beie a bevanda. U vinu sprinkled ghjunghje à i spiriti guardiani di strumenti musicali è eroi epichi, chì si ibriacanu cù u haiji. A so benevolenza si riflette in u sonu sonoru di e corde è a voce crescente.
Alyptyng nymakhs sò stati realizati cù u cantu di gola bassa - "hai" à l'accumpagnamentu di strumenti musicali. U cantu di gola si alterna à a narrazione recitativa di e parti cantate di l'opera. Un rendimentu cumpletamente sustinutu in u stilu tradiziunale hè chjamatu "attyg nymakh" - lit. storia di cavalli. Quandu u cuntenutu di alyptyg nymakh hè trasmessu senza cantu di gola è senza l'accumpagnamentu di strumenti musicali, allora una tale epica hè chjamata "chazagynymakh", i.e. storia di pedi. Quandu si narrava "à pedi", l'eroi ùn eranu micca muntati nantu à i cavalli. Un modu idènticu di spettaculu esisteva trà i narratori monguli, chì ùn anu mai dettu l'epica eroica, ma sempre cantava cù l'accumpagnamentu di strumenti musicali.
Duranti a performance di alyptyg namakhs, i narratori anu da sente u sustegnu di l'ascultori, chì sprimenu a so gioia cù l'esclamazioni "ook" (in u sudu di Khakassia) o "mesle" (in u nordu di Khakassia). Quandu l'ascultori sò passivi, haiji esprime insoddisfazione: "Una persona chì ùn esclama micca "meele" lascià avè figlioli calvi!
Dopu à a fine di a legenda, hè stata celebrata una piccula festa - "nymakh toy". L'ospiti anu trattatu u narratore cù carne cruda cù burro, talkanu cù ciliegia d'uccelli, cottu u platu "ysty". E persone ricche anu datu à Khaiji una cammisa Khakass per un eccellente craftsmanship, è un grande cavallu bais.
Sicondu e tradizioni populari, i narratori sò stati spezialmente purtati à a taiga per una caccia riescita. I spiriti di muntagna "tag eezy" amanu à sente i fiabe è a musica. Per u piacè ch'elli avianu, davanu à i cacciatori u so "bovini", i.e. animali. Necessariamente, prima di tuttu, a pesca in a taiga, à i soni di khomys, alyptyg nymakh hè stata realizata. A sera, cibi diliziosi sò stati preparati è i spiritu di muntagna sò stati trattati cù u vapore caldu "oor-pus". A legenda hè stata realizata durante i primi trè notti. Se u terzu ghjornu u "hai" chì canta a gola diventa più forte è ecu, allora i spiriti di a muntagna, piacè di a musica, cantanu. Allora sarà bona furtuna ! In a taiga, u narratore ùn pudia caccià. Cocciava l'alimentu è pulì a cabina di caccia.
Prima di vultà da a taiga, u narratore hà fattu novu alyptyg nymakh per trè notti. Finitu, haiji hà dettu: "Lasciate u vacche di i spiriti di muntagna crescenu ancu di più! Dopu avè pigliatu i furs di l'animali caru, lasciamu a carne di preda in a taiga. Ripiglià a so ànima! Ùn pensate micca à noi è ùn ci perseguite micca. più!"
Dopu à a caccia, ci era una divisione uguale di u botinu trà tutti i membri di l'artel. U narratore hà ricevutu a listessa parte.
Sicondu e credenze populari, u pene gutturale è i soni magichi di strumenti musicali attraenu spiriti di muntagna, tesi shamanichi è l'ànima di i morti. In questu sensu, ci era l'abitudine d'invià i cuntatori à a cummemorazione, chì anu interpretatu puesie eroiche durante a notte di cummemorazione. L'ànima di una persona morta si pusò nantu à un strumentu musicale è, cum'è in a vita, ascolta a legenda. Calchì volta ghjucavanu scherzi è "attiravanu" a voce di haiji per elli. Per quessa, per ùn perde a so voce, u rapsodistu hà trattu una croce sottu à u mento cun un carbone.
U ben cunnisciutu Turkologist VV Radlov attirò l'attenzione à u postu impurtante di l'epica eroica in a vita spirituale di Khakass. Hà scontru una situazione simili cù solu un altru populu turcu - i Kirghiz. Per quessa, hà cridutu chì a propensione per a puesia epica era carattiristica di i Yenisei Kirghizistani è ferma ugualmente forte trà i so discendenti - i Kirghiz è i Khakass, ancu s'è sti dui populi anu campatu separati da l'altru per circa 10 seculi. Malgradu a discussione in corso nantu à i prublemi di l'etnogenesi di Kirghiz è Khakass, i dati di u folklore ci permettenu di sparte l'opinione di VV Radlov.
L'ultimi cunnisciuti di l'epica partenu avà. Ùn ci hè micca cuntatori trà i ghjovani è ùn ci hè a brama d'amparà sta cumpetenza. Probabilmente, passerà un pocu di tempu è alyptyg nymakh ferma solu nantu à e pagine di i libri.

U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass
U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass
U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass
U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass U panteonu di divinità in u sciamanisimu di Khakass



Home | Articles

January 19, 2025 19:13:47 +0200 GMT
0.004 sec.

Free Web Hosting